مهر ۱۲۱۴۰۰
 

شاید خیلی از افرادی که نام ان ال پی (NLP) را شنیده‌اند، تعریف مشخصی از آن نداشته باشند. در واقع پاسخ به این سوال که دقیقا NLP چیست؟ کار چندان راحتی نیست. در این مقاله بنیان‌گذاران ان ال پی را می‌شناسید. با تاریخچه ان ال پی آشنا می‌شوید. برای درک بهتر مفهوم ان ال پی، معنای این واژه را توضیح می‌دهیم و در نهایت با کاربرد و فواید یادگیری NLP آشنا می‌شوید….

بنیان‌گذاران ان ال پی چه کسانی هستند؟

سال ۱۹۷۰ در کالیفرنیا، آقایان « ریچارد بندلر » و « جان گریندر » با همکاری هم و ادغام تحقیقات‌شان توانستند یک روش خاص جهت بهبود فعالیت مغزی و رفتاری بوجود آورند. آن‌ها مدعی بودند که بین فرایند‌های عصبی، الگوهای کلامی و الگوهای رفتاری، ارتباط عمیقی وجود دارد.

این دو روانشناس بعد از ۳۶ ساعت بحث و گفتگوی مستمر، در نهایت نام Neuro-linguistic programming که به اختصار ان ال پی (NLP) نامیده می‌شود را برای روش خود انتخاب کردند.

البته بعدها با گسترش NLP و تقویت و بهبود تکنیک‌های عملی آن، کاربردهای بیشتر برای NLP معرفی گردید. از جمله این کاربردها می‌توان به پیشرفت شغلی، متقاعد کردن دیگران، پاک کردن خاطرات بد گذشته، تقویت فعالیت مغز، سیاست، مذاکرات و … اشاره کرد.

با تاریخچه شکل‌گیری ان ال پی آشنا شوید

ریچارد بندلر در ۱۷ سالگی بسیار به موسیقی پاپ علاقه‌مند بود. همسر دکتر رابرت اسپیتزر از او خواست به پسرشان نواختن درام را آموزش دهد. این درخواست زمانی بود که ریچارد تصمیم داشت در دانشگاه کالیفرنیا ادامه تحصیل دهد. بنابراین ریچارد به عنوان سرایدار ملک اسپیتزر یک مکان کوچک در همان محل برای خودش درست کرد. در همین مکان بود که ریچارد با ویرجیناستیر ملاقات کرد.

ریچارد بندلر

ویرجینیا ستیر و میلتون اریکسون از جهت درمان مراجعین در زمان کوتاه بسیار شهرت داشتند. ریچارد بندلر و جان گریندر روش درمانی این دو نفر را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که روش درمانی هر دو، تا حدود بسیار زیادی مشابه یکدیگر است. پس از استخراج و طبقه‌بندی شیوه درمان آن‌ها، شیوه استخراج را در اختیار گروهی روانشناس قرار دادند و متوجه شدند که میزان نتیجه‌گیری این گروه روانشناسان در مقایسه با قبل بسیار بهبود یافت. این شروعی بود برای تحقیقات بیشتر ریچارد و جان برای یافتن اشتراکات انسان‌های موفق در زمینه‌های دیگر.

جان گریندر

معنا و کاربرد NLP چیست؟

  • Neuro: اولین حرف واژه ان ال پی بر نقش ویژه اعصاب در این علم تاکید دارد. Neuro به این موضوع اشاره دارد که چگونه سیستم عصبی به کمک حواس پنج گانه و ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و عملکردهای شناختی، از محیط اطراف اطلاعات کسب می کند.
  • Linguistic: دومین حرف واژه آنالبی به این مفهوم اشاره دارد که چگونه از کلام و زبان برای تنظیم و بازسازی افکار، رفتار و احساسات خود استفاده کنیم. به ما می آموزد که چگونه از کلمات برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران بهره مند شویم.
  • : Programming سومین حرف واژه ان ال پی، نحوه ساماندهی افکار با کمک کلام و تاثیر متقابل افکار بر کلام، نگرش و رفتار را توضیح می دهد. تعریف اخیر ریچارد بندلر از ان ال پی که به دیکشنری آکسفورد اضافه شده است:

برنامه ریزی عصبی کلامی یک مدل از ارتباط بین فردی است. این مدل عمدتا با رابطه بین الگوهای موفق رفتاری و تجربه های ذهنی نهفته در آن ارتباط دارد. NLP یک سیستم درمانی پایه گذاری تناوبی بر اساس خوداگاهی، ارتباط موثر و تغییر الگوهای فکری، احساسی و رفتاری است.

…نقل از سایت فرشید پاذات

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.