خرداد ۰۲۱۳۹۸
 

کلینیک دکتر دارابی _روانشناس بالینی _تلفن کلینیک ۴۴۰۳۰۷۱۹

با توجه به ضرورت مشاوره و رواندرمانی و استفاده از خدمات روانشناسی که امروزه مثل خدمات پزشکی جزو سبد خانوار شده است،یکی از سوالهای اساسی در بین اغلب مردم این است که بهترین متخصص هیپنوتیزم،بهترین متخصص روانشناس،بهترین متخصص مشاور خانواده،و بهترین متخصص مشاور ازدواج را چگونه باید شناخت.

برای شناخت متخصصان خوب در این زمینه میتوان روشهای زیر را پیشنهاد کرد

۱-در درجه اول به رزومه و سوابق علمی اون متخصص رجوع کنید.اگر متخصصی سوابق علمی خوبی را در کارنامه خود داشته باشد قطعا آنرا در رزومه خود در سایت یا کانال و سایر وسایل ارتباط جمعی و رسانه ای خود اعلام خواهد کرد. یک دکتر روانشناس خوب حتما در دانشگاههای مطرح و زیر نظر اساتید مطرح روانشناسی آموزش دیده است و از معدل درسی عالی فارغ التحصیل شده است.

۲-مراجعه به افرادی که به آن متخصص قبلا مراجعه کردند.متاسفانه برخی از روانشناسان وارد فعالیتهای تخریبی شدند و از شگردهایی استفاده میکنند که خود را خوب و بهترین دکتر روانشناس معرفی کنند و سایر متخصصان را ضعیف جلوه داده و تخریب کنند.مثلا در قالب مراجع قبلی دکتر مربوطه وارد سایتهای اجتماعی پرطرفدار مثل هم میهن و نی نی سایت میشوند و از یک متخصص خاص مدام تعریف میکنند.در حالیکه در رزومه آن متخصص روانشناسی مشخص نیست کدام دانشگاه تحصیل کرده است و وضع تحصلی مثل رشته درسی و معدل درسی او چه بوده است.اینجانب دیدم وقتهای این افراد ماهها به طول میکشد که نشان میدهد در این هدف بسیار موفق بودند و این نشانگر این است که مردم ما دقت لازم را در این امر ندارند.اگر اساتید خوبی مثل دکتر حمیدپور و امثال ایشان این تعداد مشتری داشته باشند با توجه به سوابق علمی که دارند یک امر طبیعی است ولی فردی که در کشور ازبکستان،تاجیکستان و آذربایجان دکتری گرفته و این همه تبلیغ در سایتها دارد کاملا شک بر انگیز است.

۳-مراجعه مستقیم به متخصص مربوط و مراجعه به عقل و شهود خودتان و بعد از مصاحبه اولیه که آیا اون متخصص در حدی که مدعی میشود هست یا خیر.

۴-نکته دیگر حس خاصی هست که بین رواندرمانگر و مراجع یا درمانجو ایجاد میشود.این مورد را اصطلاحا راپورت میگویند.راپورت یعنی وجود یک رابطه صمیمی توام با اعتماد و آرامش بین مراجع و دکتر روانشناس است.این موضوع تا حدی مهم هست که برخی از روانشناسان صاحب نظر مثل راجرز و یانگ بخش اصلی رواندرمانی تلقی کرده اند.تا این حس ایجاد نشود درمان صورت نمیگیرد.گاهی این حس به دلایل مختلف بین دو فرد درمانجو و درمانگر ایجاد نمیشود .

۵-ویژگی دیگر روانشناس خوب و بهترین روانشناس این است که قدرت و نفوذ کلام خوبی داشته باشد.اقتدار از ویژگی خوب یک روانشناس است.اقتدار یا اوتوریته زمانی بوجود می آید که روانشناس از سواد و تجربه کافی برخوردار باشد و نیز از نظر قیافه و ظاهر فیزیکی هم جاذبه کافی داشته باشد.

۶-ویژگی دیگر یک روانشناس و مشاور خوب این است که باسواد باشد.سواد یک روانشناس از کلام او و از سوابق علمی او آشکار میشود.

۷-ویژگی دیگر یک مشاور و روانشناس خوب این است که انساندوست باشد.هدف اصلی روانشناس و مشاور خوب، حل مشکلات انسانهاست و البته طبق ضوابط سازمان حق الویزیت خود را هم دریافت میکند.ولی نباید مراجع را پول ببیند.

۸-ویژگی دیگر یک روانشناس خوب این است که استعداد شنوندگی داشته باشد.برخی افراد قادر به سکوت و شنوندگی نیستند و حوصله کافی برای شنیدن ندارند.

۹-ویژگی دیگر یک روانشناس خوب این است که از متوسط جامعه از سلامت روانی بالاتری برخوردار باشد.خنده دار خواهد بود که یک روانشناس بالینی خود از اختلالات شخصیت و بیماریهای روانی در رنج باشد و بخواهد بیماران مشابه خود را درمان کند(کل اگر طبیب بودی سر خود دوا کردی).متاسفانه بسیاری از افراد دارای مشکلات روانی انگیزه پیدا میکنند که به رشته های روانپزشکی و روان شناسی روی بیاورند تا مشکلات خود را حل نمایند، ولی این عمل نه تنها کمکی به آنها نمیکند بلکه آنها را بیمارتر میکند و باعث آسیب رساندن به بیماران میشود.

۱۰-ویژگی آخر یک روان شناس خوب این است که از برونگرایی و روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد.یک روانشناس درونگرا و قاقد مهارتهای اجتماعی و توانمندی برونگرایی، قادر به ایجاد رابطه صمیمی با بیمار نخواهد بود.برونگرایی و شوخ طبعی و گرم بودن در رابطه  از ویژگیهای یک روانشناس بالینی خوب است.

=========

کلمات کلیدی=روانشناس خوب،متخصص روانشناسی خوب،بهترین روانشناس را چگونه بشناسیم،بهترین متخصص روانشناسی را چگونه باید شناخت،بهترین متخصص روانشناسی بالینی در تهران،دکتر روانشناس خوب را چگونه باید شناخت.بهترین فوق تخصص روانشناسی در تهران را چگونه شناخت.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.