اسفند ۲۴۱۳۹۷

بیماری اسکیزوفرن یا شیزوفرن( schizophrenia) شایعترین بیماری روانی از نوع سایکوز (psychosis)یا روان پریشی(جنون) تلقی میشود.در تعریف سایکوز یا اختلالات روان پریشی اینگونه آمده است،مجموعه ای از سمپتومهای متفاوت که میتوانند در فرد ترس و سردر گمی به وجود آورند که دو مورد از سمپتومهای اصلی آن هذیان و توهم است(منبع:کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 ،نشر ساوالان،۱۳۹۲٫ترجمه و تالیف دکتر حمزه گنجی،صفحه ۴۷۴).

هذیان(DELUSION) عبارت است از باور یا باورهای غلط نسبت به یک واقعیت موجود،مثلا فرد مدعی میشود که توسط ماه و ستارگان کنترل میشود،یا فرد مهمی است و همه در حال حسادت کردن و ضربه زدن به او هستند.

توهم(HALLUCINATION) عبارت است از درک بدون محرک واقعی و خارجی.برای مثال بیمار معتقد است که افرادی با او حرف میزنند و او صدای آنها را میشنود،و یا موجودات ترسناکی را میبیند که برای او وحشتناک است ولی اطرافیان او این موارد را نمیشنوند و نمیبینند.

با توجه به تعاریف و مثالهای فوق الذکر ،بیماران اسکیزوفرن از توهم و هذیان رنج میبرند و در یک دنیای خاصی به سر میبرند که درک این دنیای ذهنی برای دیگران ناممکن یا بسیار دشوار مینماید.بر طبق آخرین دسته بندی انجمن روانپزشکان امریکا از بیماریهای روانی() این بیماران باید این سه ویژگی را حتما داشته باشند و این سه ویژگی حداقل به مدت یک ماه دوام داشته باشد.این سه ویژگی شامل هذیان،توهم و گفتار آشفته و نابسامان است.و نیز رفتار بیمار حداقل شش ماه قبل از شروع علایم فوق مختل شده باشد.در DSM پنج ویژگی این بیماران عبارتند از ،هذیان،توهم،گفتار بی نظم،رفتارهای روانی-حرکتی بسیار غیر عادی از جله کاتاتونیک،و علایم منفی مثل بی واکنشی هیجانی که عملکرد اجتماعی فرد را مختل کند و او را در چشم دیگران غیر عادی جلوه دهد.مثلا پدر بیمار فوت میکند و بیمار واکنشی نشان نمیدهد و انگار اتفاقی نیفتاده است.

شیوع این بیماری در دوجنس برابر است و در جمعیت ۱٫۵ درصد تا ۲ درصد در جمعیت بالغ و بزرگسال شیوع دارد.یعنی حدود دو درصد مردم به این اختلال مبتلا میشوند.برای مثال اگر جمعیت بالای ۱۵ سال در ایزان حدود ۵۶ میلیون نفر باشد،و شیوع این بیماری را  یک و نیم تا دو درصد در نظر بگیریم، نزدیک به  یک میلیون ایرانی دچار اختلال اسکیزوفرنی هستند.طبق آمارهای اعلام شده ۸۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به این بیماری هستند که این عدد به درصد اعلام شده مطابقت دارد.البته این عدد در جمعیت کل در ایران که حدود ۸۰ میلیون نفر است،برابر ۱ درصد است.

علت این اختلال در درجه اول عامل ارث و ژنتیک است.در سال ۱۹۳۰ میلادی در امریکا خانمی چهار قلو زایید که چهار دختر یک شکل یا یکسان بودند.این چهار خواهر همگی به اسکیزوفرن مبتلا شدند.سه نفر آنها بستری شدند و یک نفر دیگر علایم اسکیزوفرن را در حد خفیفتر نشان میداد.هر چند این اتفاق بسیار نادر است ولی نشانگر عامل ارث و ژن در بروز این بیماری تلقی میشود.پژوهشگران به عوامل محیطی مثل زندگی دشوار در کودکی نیز اشاره کردند.

درمان این بیماری در درجه اول مراجعه به روان پزشک است و در صورت نیاز بستری شدن در بخش اعصاب و روان یا روانپزشکی یا بستری در بیمارستانهای روانی میباشد.پزشک در ابتدا با دارو درمانی درمان را شروع میکند و در صورت عدم بهبودی نسبی بیمار را برای شوک درمانی در همان بیمارستان پیشنهاد میکند.بعد از بهبودی نسبی و برگشت بیمار به حالت نرمال،روانشناس بالینی با بیمار روشهای خاصی از رواندرمانی را اعمال میکند که بیشتر حالت حمایتی دارد.

دکتر دارابی(روانشناس و استاد دانشگاه).

=======

کلمات کلیدی=اسکیزوفرن،اسکیزوفرن چیست؟،شیزوفرن،بیماری روانی اسکیزوفرن چه علائمی دارد،درمان اسکیزوفرن چگونه است؟،درمان اسکیزوفرن،بهترین دکتر درمان اسکیزوفرن،علت بماری اسکیزوفرن.اسکیزوفرن،اسکیزوفرن چیست؟،شیزوفرن،بیماری روانی اسکیزوفرن چه علائمی دارد،درمان اسکیزوفرن چگونه است؟،درمان اسکیزوفرن،بهترین دکتر درمان اسکیزوفرن،علت بماری اسکیزوفرن.اسکیزوفرن،اسکیزوفرن چیست؟،شیزوفرن،بیماری روانی اسکیزوفرن چه علائمی دارد،درمان اسکیزوفرن چگونه است؟،درمان اسکیزوفرن،بهترین دکتر درمان اسکیزوفرن،علت بماری اسکیزوفرن.اسکیزوفرن،اسکیزوفرن چیست؟،شیزوفرن،بیماری روانی اسکیزوفرن چه علائمی دارد،درمان اسکیزوفرن چگونه است؟،درمان اسکیزوفرن،بهترین دکتر درمان اسکیزوفرن،علت بماری اسکیزوفرن.