دی ۲۹۱۴۰۱
 

زنان و مردان آلفا

کلینیک دکتر دارابی_با بیش از ۲۰ سال تجربه بالینی در تهران

_تلفن_۴۴۰۳۰۷۱۹

تیپهای شخصیتی از مباحث اصلی در روانشناسی شخصیت است.در این مقاله با تِیپهای آلفا و بتا آشنا میشوید..

در علم روانشناسی، دسته‌بندی‌های مختلفی برای تیپ‌های شخصیتی وجود دارد، مثل تیپ‌های شخصیتی MBTI و… یکی از این دسته‌بندی‌ها نیز به تیپ شخصیتی آلفا و بتا اختصاص یافته است. متاسفانه در فضای مجازی گاهی می‌بینیم که افراد تبلیغ یک تیپ شخصیتی خاص را انجام می‌دهند و آن را برجسته می‌کنند و بسیار عالی جلوه می‌دهند، در حالی که در هیچ کدام از این دسته‌بندی‌ها، تیپ شخصیتی خوب و بد نداریم. هر کدام از آنها نقاط قوت و ضعف خاص خودشان را دارند و به نوبه خود عالی هستند البته به شرطی که فرد به خودشناسی رسیده باشد، تلاش کند روی نقاط قوتش کار کند، آنها را تقویت کند و همچنین روی نقاط ضعفش هم کار کند. در این مقاله قصد داریم تیپ شخصیتی آلفا و بتا را در زنان و مردان معرفی کنیم و توضیح بدهیم و سپس به ارتباط این دو تیپ با هم بپردازیم.

شخصیت آلفا

«آلفا یک رهبر است. اسپنسر می‌گوید: “او در هر کاری که انجام می‌دهد مطمئن، قدرتمند و مطمئن است”.”این تیپ‌های شخصیتی از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، تمایل دارند مسئولیت هدایت و ریاست گروهای دوستی‌ها را برعهده داشته باشند و با قدرت تیم‌های خود را در کار رهبری کنند. مدیر عاملان زیادی تمایل دارند که شخصیت آلفا داشته باشند، زیرا از تلاش برای بهترین بودن و به چالش کشیدن لذت می برند. شخصیت آلفا ارزش خود را می‌داند و با حفظ مسیر و وفاداری به خود و نیازهایش در زندگی به موفقیت دست پیدا می کند.”

“به این دلیل، بهترین آلفاها کسانی هستند که نه تنها بداند که چطور می تواند بهترین فرد باشد، بلکه بداند که حفظ تعادل در زندگی همیشه برای موفقیت واقعی لازم است.” او نتیجه می گیرد: “با داشتن این نوع ولع رهبری و قدرت، آلفاها ممکن است بیش از حد کار کنند، استرس داشته باشند و از زندگی شخصی خود دور شوند”.

دیکتاتورها،،آلفاهای شدت یافته و ناسالم هستند…

شخصیت بتا

اسپنسر توضیح می‌دهد: “شخصیت بتا دوستانه است، دوست دارد مفید باشد، همیشه سعی می‌کند از تعارض اجتناب کند و می‌خواهد خود را با جمع هماهنگ کند و او در هسته‌ی اصلی خود مهربان است. او به دلیل نیاز به کمک به اطرافیانش سخت کوش و پرتلاش خوانده می شود، او وفادار است و همیشه دوستانش را در اولویت قرار می دهد، اما در عین حال برای آسیب دیدن بی پناه تر از هر کسی است.”

او ادامه می‌دهد:”بتاها می‌خواهند با دیگران سازگار شوند و به دنبال پذیرش باشند. در حقیقت، دنیا ممکن است گاهی اوقات برای یک بتا محلی خشن به نظر برسد، بنابراین برای او مهم است که بداند مهربان بودن، واکنش‌ناپذیر بودن و غیرانفجاری بودن می‌تواند قدرت بزرگی برای او در زندگی باشد. محافظت از قلب او و دانستن ارزش خود در اعماق وجودش، تمرین قدرتمندی برای او محسوب می شود، همانطور که قدرت داشتن برای او در گرو دانشی بیشتر از حدی است که او می داند.

ویژگی‌های زنان آلفا


اعتماد به نفس و حس خودباوری دارند

یکی از ویژگی‌های بارز زنان آلفا، داشتن اعتماد به نفس، احساس خودارزشمندی و خودباوری است. آنها اگر کاری را بخواهند انجام دهند و باور داشته باشند که می‌توانند و مهارتش را دارند، هرگز در حین انجام آن کار به خود و توانایی‌هایشان شک نمی‌کنند.

خود را یک زن قدرتمند می‌دانند

 از آنجایی که زنان آلفا خود را باور دارند و باارزش می‌دانند، خودشان را یک زن قدرتمند می‌دانند.

الهام‌بخش دیگران هستند

زنان آلفا از مهارت‌های خود، به خصوص مهارت رهبری خود استفاده می‌کنند تا زنان دیگر را نیز تشویق کنند که رشد کنند.

مهارت رهبری دارند

زنان آلفا در زندگی خود در جایگاهی قرار می‌گیرند که بتوانند رهبر دیگران باشند. اگر این اتفاق نیفتاده است به این دلیل است که او اعتقاد دارد در نقش دیگری می‌تواند مفیدتر باشد و یا می‌خواهد سایر زنان را رشد بدهد تا در جایگاه رهبری قرار بگیرند. زنان آلفا، موفقیت محور و هدف محور هستند.

بلندپرواز هستند

زنان آلفا افرادی بلندپرواز و جاه‌طلب هستند. آنها می‌خواهند در روابط، حرفه و سایر جوانب زندگی خود از دیگران برتر باشند.

مورد احترام دیگران هستند

زنان آلفا معمولا مورد احترام دیگران هستند چون دیگران آنها را افراد هدفمند، قوی، بااعتماد به نفس و حمایتگر می‌دانند و به این نوع شخصیت قوی، احترام خاصی می‌گذارند.

     -ویژگی‌های مردان آلفا


واقعا از زندگی که دارند خوشحال هستند

مردان آلفا زندگی هدفمندی دارند. از هر قدمی که در زندگی خود برمی‌دارند، لذت می‌برند. زندگی را یک ماجراجویی هیجان‌انگیز می‌دانند. از زندگی خود راضی هستند و در بیشتر موارد کم نمی‌آورند.

حس می‌کنند روی همه جوانب زندگی‌شان کنترل دارنددد

 

مردان آلفا می‌دانند که هر اتفاقی که در زندگی‌شان می‌افتد، حاصل رفتارها یا اعمال خودشان است. آنها زندگی‌شان را طوری می‌سازند که براساس نیازها و خواسته‌هایشان باشد. به همین دلیل هرگز حس نمی‌کنند که کنترل زندگی‌شان را از دست داده‌اند چون هر کاری که کردند واقعا می‌خواستند که انجام دهند و نتیجه‌اش هم حاصل همان کار است، چه خوب باشد و چه بد. آنها تقصیرها را به گردن دیگران نمی‌اندازند بلکه حتی اگر نتیجه بدی را کسب کنند، قبول می‌کنند که خودشان این کار را کرده‌اند.

   -کارها را نیمه تمام رها نمی‌کنند

مردان آلفا مردان تنبلی نیستند که کارها را نیمه تمام رها کنند. اگر واقعا بخواهند یک کار را انجام بدهند، آن را تا آخر تمام کرده و بعد کار دیگر را شروع می‌کنند.

از اطرافیان‌شان حمایت و مراقبت می‌کنند

مردان آلفا هم همانند زنان آلفا مهارت و روحیه رهبری دارند یعنی دوست دارند به دیگران کمک کنند، آز دیگران حمایت کنند و آنها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهند. اینطور نیست که بگویند فقط خودشان باید رشد کنند، بلکه  حق دیگران می‌دانند که آنها هم باید در زندگی نهایت پیشرفت را داشته باشند.

ریسک‌پذیری بالایی دارند

مردان آلفا نترس و شجاع هستند. اگر کاری را بخواهند، حتما انجام می‌دهند حتی اگر قرار باشد ریسک و خطر کنند. برای خواسته‌هایشان می‌جنگند و از مراحل سخت عبور می‌کنند تا به آن دست پیدا کنند.

نیازی به تایید دیگران ندارند

مردان آلفا کاری که دوست دارند و می‌دانند که به صلاح‌شان است را انجام می‌دهند و نیازی به دریافت تایید از طرف دیگران ندارند. آنها اعتقاد دارند که اگر نگران تایید دیگران باشند، باید تا آخر عمر مثل یک اسیر و زندانی زندگی کنند و به جای خواسته‌های خود، خواسته‌های دیگران را اجرا کنند.

می‌توانند به خوبی احساسات‌شان را کنترل کنند

همان طور که می‌توانند جوانب مختلف زندگی‌شان را کنترل کنند، روی احساسات‌شان هم کنترل دارند و همچنین می‌توانند احساسات دیگران را به خوبی درک کنند.

-ویژگی‌های زنان بتا


-افراد حمایتگر و دلسوزی هستند

زنان بتا افراد حمایتگر و دلسوزی هستند. شاید اطرافیان زنان بتا، آنها را یک مشاور دلسوز بدانند که دوست دارد به همه کمک کند.

-روی کاری که انجام می‌دهند به شدت متمرکز هستند

زنان بتا به شدت روی کاری که می‌کنند متمرکز هستند و تلاش می‌کنند به اهداف و خواسته‌هایشان برسند. آنها به دنبال تشویق شدن یا تایید گرفتن از سوی دیگران نیستند و فقط کاری که انجام می‌دهند برایشان مهم است.

-درون‌گرا هستند

 

زنان بتا معمولا درون‌گرا هستند. آنها کم حرف و گاهی خجالتی هستند البته لزوما اینطور نیست که اعتماد به نفس کمی داشته باشند یا افراد ضعیفی باشند. اتفاقا افرادی متفکر هستند و تنها زمانی صحبت می‌کنند که با آنها صحبت شود. زمانی صحبت می‌کنند که حرفی برای گفتن در جمع داشته باشند و بیهوده حرف نمی‌زنند. در زمان مناسب نقطه نظرات خودشان را با اطمینان بیان می‌کنند.

-به خوبی انتقاد می‌کنند..

زنان بتا با لحن تحکم‌آمیز و بد از دیگران انتقاد نمی‌کنند بلکه به درستی و با زیرکی این کار را انجام می‌دهند تا به احساسات دیگران آسیبی نرسد. اعتقادات و نظرات‌شان را با ملایمت بیان می‌کنند. هرگز نظرات‌شان را به دیگران تحمیل نمی‌کنند.

-عملگرا هستند

زنان بتا دارای تفکر منطقی و عملگرا هستند. آنها در مورد کارهایی که می‌خواهند انجام دهند منطقی فکر می‌کنند و همه جوانب را بررسی می‌کنند. به همین دلیل بیشتر مواقع تصمیمات درستی می‌گیرند.

 -با دیگران همدلی می‌کنند

این افراد توانایی به اشتراک گذاشتن شادی، هیجانات و احساسات را دارند و به شدت با دیگران همدلی می‌کنند. همین موضوع آنها را بین دیگران محبوب می‌کند چون دیگران متوجه می‌شوند که این فرد می‌تواند درک‌شان کند.

-خلاق هستند..

زنان بتا، زنانی خلاق هستند. اگر در کارهای هنری باشند، می‌توانند بسیار موفق عمل کنند چون از لحاظ درک کردن مد، زیبایی و رنگ‌ها و… حرف ندارند.

-به ارزش‌ها و معیارهای خود پایبند هستند..

این افراد به شدت بر روی ارزش‌ها و معیارهای ذهنی خود پافشاری می‌کنند. تغییر دادن آنها دشوار است چون سخت تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند. اگر چیزی برخلاف منطق‌شان باشد، معمولا به آن عمل نمی‌کنند.

-به پوشش‌شان اهمیت می‌دهند

زنان بتا روی پوشش خود نیز حساس هستند. نه اینکه وسواس داشته باشند اما دقت می‌کنند که چه چیزی می‌پوشند و آیا به آنها می‌آید یا خیر؟ همان طور که اشاره کردیم این افراد خلاق نیز هستند و در ترکیب رنگ لباس‌هایشان و مدل آنها، چیزی که به آنها می‌آید را رعایت می‌کنند و می‌پوشند.

رمانتیک هستند

 

زنان بتا معمولا افراد رمانتیکی هستند و دوست دارند در رابطه خود از رفتارهای رمانتیک برای ابراز عشق و علاقه‌شان استفاده کنند. مثلا از نامه‌های عاشقانه، بوسه روی پیشانی و… استفاده می‌کنند و اهل کارهای مدرن نیستند.

-وفادار هستند

این افراد بسیار وفادار به دیگران هستند. سعی می‌کنند هرگز در ارتباطات خود خیانت نکنند و متعهد بمانند.

ویژگی‌های مرد بتا


-از زندگی‌شان راضی نیستند

معمولا برخلاف مردان آلفا، مردان بتا از زندگی‌شان راضی نیستند. صبح که از خواب بیدار می‌شوند، با نارضایتی بیدار می‌شوند و در طول روز هم حال خسته و بی‌حوصله‌ای را دارند. انگار نمی‌دانند در زندگی‌شان در حال انجام چه کاری هستند یا در چه موقعیتی قرار گرفتند و این اذیت‌شان می‌کند چون کنترل زندگی‌شان از دست‌شان خارج شده است.

-نمی‌توانند خودشان تصمیم بگیرند..

مردان بتا برای تصمیم‌گیری نیاز به کمک دیگران دارند. مثلا ممکن است به شدت وابسته به خانواده یا دوستانش برای تصمیم‌گیری باشد یا همه تصمیماتش را شریک عاطفی یا همسرش باید برایش بگیرد.

-مهارت نه گفتن ندارند

مردان بتایی که اعتماد به نفس کمی دارند، اغلب مهارت نه گفتن ندارند و همین موضوع آنها را به دردسر می‌اندازد یا باعث می‌شود در زندگی کارهایی انجام بدهند که واقعا دوست ندارند. این موضوع نارضایتی‌شان را از زندگی بیشتر می‌کند.

-مهارت ارتباطی کمی دارند

مردان بتا معمولا مهارت‌های ارتباطی کمی دارند. ممکن است در حین صحبت کردن با یک فرد به شدت مضطرب شوند یا خجالت بکشند.

-از دیگران حمایت می‌کنند

زنان و مردان بتا افراد حمایتی و دلسوزی هستند و دوست دارند به دیگران در زندگی‌شان کمک کنند. اگر در زمینه مشاوره و روانشناسی فعالیت کنند، می‌توانند مشاوران بسیار خوب و دلسوزی بشوند.

  -احساسات و منطق را به موقع به کار می‌اندازند

مردان بتا هم احساساتی هستند و هم منطقی و به موقع می‌توانند از هر دو استفاده کنند.

رابطه عاطفی بین زن آلفا و مرد بتا چگونه خواهد بود؟

 

از آنجایی که زنان آلفا روحیه رهبری بالایی دارند و بیشترین چیزی که در زندگی‌شان روی آن توجه دارند، خودشان، حرفه‌شان و پیشرفت‌شان است، در برابر ضعف‌های مردان آلفا ممکن است زود غر بزنند و شکایت کنند یا ممکن است سعی کنند بیش از حد روی مردشان کنترل داشته باشند و بکن و نکن‌های زیادی در رابطه انجام دهند. این رفتارها می‌توانند غرور مرد را له کرده و کم کم اعتماد به نفس او را پایین بیاورند. برخی از مردان دوست ندارند با زنان آلفا ازدواج کنند چون به اصطلاح دو پادشاه در یک قلمرو نمی‌گنجند و مرد نمی‌تواند مردانگی‌اش را در کنار زن آلفا اثبات کند. به همین دلیل ممکن است از او دور شده و سرد شود.

رابطه عاطفی مرد آلفا و زن بتا چگونه خواهد بود؟

رابطه بین مرد آلفا و زن بتا هم مثل رابطه بین زن آلفا و مرد بتا خواهد بود یعنی مرد سعی می‌کند همسرش را کنترل کند و یا او را تغییر دهد و در مسیر رشد قرار دهد اما اگر خانم همکاری نکند، این موضوع باعث دعوا و کشمکش بین آنها خواهد شد. به علاوه در زندگی مشترک باید زن و مرد با هم پیشرفت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، فردی که پیشرفت نکرده، خودش را حقیر احساس خواهد کرد و فردی که پیشرفت می‌کند، به شدت خودش را قوی و با اعتماد به نفس خواهد دید. همین موضوع تعادل بین زن و مرد را به هم می‌زند و آنها را دچار مشکل می‌کند.

رابطه عاطفی مرد آلفا با زن آلفا چگونه خواهد بود؟

اگر زن و مرد در یک راستا رشد و پیشرفت کنند، می‌توانند با هم به جاهای خوبی برسند و حتی از هم پشیتبانی کنند تا بیشتر پیشرفت کنند. اما اگر زن و مرد بخواهند هر کدام قدرت خودشان را نشان بدهند و به رخ هم بکشند، این موضوع می‌تواند زندگی‌شان را از حد تعادل خارج کند و دعوا و بحث‌های زیادی را بین‌شان ایجاد کند.

آیا لزوما باید همه زن و مرد آلفا باشند؟ آیا افراد بتا لزوما افراد ضعیفی هستند؟

جواب یک «نه» قاطعانه است! همه افراد نباید لزوما آلفا باشند. همان طور که در قسمت مقدمه هم به این موضوع اشاره کردیم، همه نباید لزوما یک شخصیت داشته باشند. هر کسی منحصر به فرد است و شخصیت خاص خودشان را دارند. همه این تیپ‌های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف خاص خودشان را دارند. از طرفی افراد لازم نیست مثل هم باشند. هر کسی جایگاه و شخصیت خاص خودش را دارد. پس فریب تبلیغات را نخورید و شخصیت خودتان را بپذیرید اما در جهت رشد شخصیتی‌تان گام بردارید و تلاش کنید.

-سخن آخر…

یکی از دسته‌بندی‌های شخصیتی، تیپ‌های شخصیتی آلفا و بتا هستند. هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف خاض خودشان را دارند. در ارتباط عاطفی و یا در زندگی مشترک، باید تعادل بین آلفا و بتا حفظ شود و زن و مرد در کنار هم پیشرفت کنند تا یک نفر خودش را حقیر احساس نکند و یک نفر قدرتمندی زیادی داشته باشد. اگر زن و مرد هر دو دارای یک تیپ شخصیتی باشند، احتمالا مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر تیپ‌های شخصیتی متفاوت باشد، باید تعادل بین‌شان حفظ شود تا زندگی مشترک به خوبی پیش برود. اگر احساس می‌کنید شما نمی‌توانید این تفاوت را مدیریت کنید، می‌توانید از مشاوره با دکتر دارابی کمک بگیرید.

تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.تیپهای شخصیتی،تیپ آلفا،تیپ بتا،بهترین تیپ شخصیتی،زنان آلفا، زنان بتا، بهترین مردان،بهترین زنان.

 دیدگاه خود را نویسید

(لازم)

(به صورت محرمانه باقی می ماند)

*