مرداد ۱۶۱۳۹۱
 
  -آیا شما واقعا به جراحی زیبایی نیاز دارید؟
 افراد و شخصیت های کمال گرا بیشترین متقاضیان اعمال جراحی زیبایی بینی هستند که بخش عمده ای از نارضایتی پس از عمل جراحی مربوط به این افراد است .عمل جراحی زیبایی گاهی یک امر ضروری تلقی میشود.مثل افرادی که دچار سوختگی و یا تصادف و مواجه شدن با بد شکلی جسمی میشوند و نیز افرادی که مادرزادی دچار بد شکلی جسمی هستند.اما افراد زیادی هستند که بدون بد شکلی بدن و خصوصا بینی،به عمل جراحی بینی و سایر اجزاء بدن روی می آورند . این افراد از وضع ظاهری خود راضی نیستند و احتمالا از خود-پنداره و خود-تصویری پایینی برخوردارند و دچار“اختلال بد شکلی جسمانی(body dismorphic disorder )هستند(منظور افرادی است که بدون مشکل ظاهری به جراحی زیبایی روی می آورند).
این افراد به جای مراجعه به پزشکهای مربوطه که اغلب همه مراجعین را برای پر کردن جیب خود تحت عمل جراحی قرار میدهند،برای درمان روحی خود باید به یک روانشناس مراجعه نمایند و مورد رواندرمانی قرار گیرند.در صورت تایید روانشناس که فرد مربوطه دچار بیماری بادی دیسمورفیک و یا سایر ناراحتیهای روانی نباشد و عمل جراحی ضروری باشد،به آن اقدام نمایند.برای اطلاع بیشتر در این زمینه کتاب “خاطرات یک روانپزشک”  که بیشتر در همین زمینه است را مطالعه کنید. بر اساس آمارهای موجود اعمال جراحی بینی در دنیا رو به کاهش و در عوض سایر جراحی های که برای جوان سازی فرد صورت می گیرد رو به افزایش است ولی ایران هنوز بیشترین متقاضی اعمال جراحی را داراست .

درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی در ایران از سوی دختران است به طوری که 95 درصد از متقاضایان را زنان و دختران ۱۸تا ۴۵ سال برای جراحی بینی و اندام  و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل میدهند.

  در دنیای کنونی روندی در حال وقوع است که هیچ کشوری از آن مصون نیست , روند کالایی  شدن و جز به جز شدن زیبایی. اگر در گذشته زیبایی افراد به عنوان یک کلیت درنظر گرفته می شد ,  امروزه درحال تجزیه  و تفکیک شدن است و هریک از اجزای بدن در دنیای رسانه مورد تاکید خاصی قرار گرفته  است و مدهایی برای آن به وجود می آید که حتی در جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

 از سویی مد ها و مدل ها درحال تغییر و غربی شدن است. به عنوان مثال درگذشته چاق بودن سمبل زیبایی بود اما امروزه باربی بودن – لاغر اندام  بودن – نشانه ی زیبایی است . بینی بزرگ روزی نشان اقتدار بود ولی امروزه اسباب سرافکندگیست.

 رتبه جهانی:

 

در آماری که در سال 2010 به عمل آمد ، از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی ,  ایران رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است . بر اساس آمار های موجود اعمال جراحی بینی در دنیا  رو به کاهش و در عوض سایر جراحی هایی که به منطور جوان سازی افراد صورت می گیرد رو به افزایش است ,  با این وجود ایران هنوز بیشترین متقاضی جراحی زیبایی بینی را در جهان داراست .

 برخی معتقدند به علت نوع پوشش زنان ایرانی که به چهره افراد نمود بیشتری بخشیده است  سبب شده زنان ایرانی روی چهره خود حساس شده و همین امر می تواند یکی از دلایل بالا رفتن آمار جراحی های زیبایی بر روی صورت در ایران باشد.

 دیدگاه روانشناختی در مورد جراحی پلاستیک

 روانشناسان  معتقدند که گسترش نامطلوب جراحی های زیبایی در یک جامعه متاثر از انگیزه های شناختی و عاطفی افراد آن است , بطوریکه نیازهای  عاطفی جوانان به ویژه  نیاز به مورد توجه قرارگرفتن به  وسیله جامعه از انگیزه های اصلی کسب زیبایی تصنعی است. از طرفی گروه های مرجع  نتوانستند جوانان را درشناخت هویت خود یاری کنند. به این ترتیب ظاهری ترین لایه هویت هر فرد چنان برجسته می شود که دیگر ابعاد وجودیش را به حاشیه می راند.

 از نظر روانشناسی تیپ کمالگرا مربوط به افرادی است که تمایل دارند تمامی کارهای خود را به بهترین وجه انجام دهند , اما معمولا نتایج امور برایشان رضایت بخش نیست . این خصیصه در مواردی تشدید و به شکل بیمارگونه به وسواس فکری تبدیل می شود. در این حالت تصویری که این افراداز خود دارند نامطلوب تر از تصویر واقعیشان است .

از نظر روانشناسان افراد مضطرب , افسرده و گروه هایی که از اختلالات مزمن رنج می برند ,  کاندید های مناسبی برای اعمال جراحی زیبایی نیستند , در صورتی که پزشکان جراح بدون توجه به وضعیت روانی بیمار , جراحی رینوپلاستیک انجام می دهند ولی به دلیل شرایط روانی بیمار با نارضایتی او پس از عمل روبرو می شوند .

 افسردگی و یاس پس از عمل جراحی زیبایی ( بینی ) از پیامد های روانی در افراد دچار وسواس فکری است . به عقیده پزشکان عمل جراحی زیبایی – بینی – در صورتی که جان بیمار در معرض خطر نباشد به هیچ وجه یک عمل اورژانسی به حساب نمی آید , بلکه باید زمانی انجام شود که فرد علاوه بر دارا بودن از آمادگی جسمانی از آمادگی روانی مطلوب نیز برخوردار باشد.

از نظر شخصیتی اغلب افرادی که جراحی زیبایی (بینی) انجام میدهند ویژگی های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم , افراد دارای شخصیت خود شیفته که کمالگرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است , تن به این اعمال جراحی می دهند. از نظر روان شناسی، این گونه افراد تمایل دارند اعمال جراحی به طور کامل و به بهترین وجه انجام گرفته شود .

دکتر “بابک ساعدی” در حاشیه برپایی چهارمین سمپوزیوم تازه های رینوپلاستی در گفت و گو باایرنا افزود: هم اکنون ایران از جمله کشورهایی است بیشترین عمل جراحی پلاستیک در آن انجام می شود از این رو نمی توان به جراحی بینی در کشور به عنوان یک مسئله پزشکی نگاه کرد چرا که این جراحی با بقیه جراحی ها فرق کرده و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است .

وی افزود : مسئله جراحی بینی تفاوت بسیار عمده ای با دیگر جراحی ها دارد و در حال حاضر به علت انجام مکرر آن در کشور تقریبا افرادی که بدون اطلاع کافی خود را متخصص در این رشته میدانند ، بسیار افزایش یافته است .

این متخصص گوش ،حلق و بینی خاطرنشان کرد : رویکرد اطلاع رسانی به مردم در زمینه عمل جراحی پلاستیک باید تغییر کند و اطلاعات دقیق در اختیار بیماران قرار گیرد. عمل جراحی پلاستیک بینی از ان دسته از جراحی هایی است که در صورتی که با بررسی دقیق و کامل انجام شود عمل موفقیت آمیز خواهد بود .

ساعدی افزود : عمل جراحی پلاستیک بینی به هیچ عنوان یک عمل جراحی اورژانسی به حساب نمی آید، بلکه این جراحی باید زمانی انجام شود که فرد غیر از آمادگی جسمی از آمادگی روانی نیز برخوردار باشد.

وی گفت : افراد و شخصیت های کمال گرا بیشترین متقاضیان اعمال جراحی زیبایی بینی هستند که بخش عمده ای از نارضایتی پس از عمل جراحی مربوط به این افراد است.

 زنان ایرانی به دلایل زیاد به عمل زیبایی بینی بیشتری روی می آورند .که میتوان به دلایل احتمالی زیر اشاره کرد:

1-در زنان ایرانی به دلیل عامل فرهنگی و حجاب اسلامی،تنها عضوی که میتواند در معرض دید دیگران باشد صورت است.

2-نژاد ایرانی از بینی بزرگ و گاهی نافرمی برخوردار است.

3-زنان ایرانی به دلیل سابقه فرهنگی به زیبایی بهای زیادی میدهند(استفاده از مواد و وسایل آرایشی در زنان ایرانی رتبه اول را در دنیا دارد).

– آیا برای اعمال جراحی زیبایی ( بینی ) نیاز به مشاوره روانشناس یا روانپزشک است ؟

 بله .

به طور قطع باید پیش از اقدام به اینگونه  اعمال جراحی از مشاوره یک روانپزشک یا روانشناس بهره گرفت.  زیرا اینگونه افراد قبل از عمل در ارتباط بین فردی دچار مشکل هستند , اغلب گوشه گیر و افسرده هستند و نسبت به ناراحتی های خود یبنش و بصیرت کافی ندارند.این افراد ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می دهند و با تن دادن به اعمال جراحی زیبایی به از بین بردن آن مشکل اقدام می کنند. 

– آیا عمل جراحی زیبایی (بینی ) واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند ؟ 

در بعضی افراد که بینی بسیار بزرگ و نا موزون دارند , عمل جراحی زیبایی  بینی، ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند . هر چند که این افراد نیز شاید در معرض نارضایتی بعد ازعمل قرار گیرند. تقریبا در بیشتر افراد نتیجه مطلوب پس از عمل جراحی به بار نمی آید. به جرات می توان گفت که بیش از نیمی از افراد که از نتیجه عمل جراحی خود ناراضی اند به شدت از روابط اجتماعی دوری می جویند و درنتیجه عملکرد اجتماعی و شغلی آنان با اختلالات  چشم گیری روبرو می شود.

عمل های شایع:

 برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا جراحی پلاستیک بینی شایع ترین عمل  زیبایی در ایران  است. بعد از آن , حذف چین و چروک صورت رتبه دوم را داراست.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.