مرداد ۱۷۱۳۹۷
 

  یکی از اختلالات یا بیماریهای شایع روانی اختلال پانیک(حمله های وحشت) هست.این اختلال در آخرین دسته بندی اختلالات روانی در انجمن روانپزشکان امریکا (dsm5) جزو اختلالات اضطرابی قلمداد میشود.بنابر این ریشه این اختلال اضطراب است.حمله های پانیک یا در حالت آرامش روی میدهد و یا زمانی که بیمار در حالت استرس و اضطراب هست.

علایم اصلی اختلال پانیک یا حمله وحشت عبارتند از،تنگی نفس به هنگام حمله و احساس مرگ قریب الوقوع،افزایش شدید و ناگهانی ضربان قلب،گر گرفتگی،احساس غیر واقعی بودن یا دپرسونالیزاسیون یا همان مسخ شخصیت و گاهی احساس دیوانه شدن یا ترس از دیوانه شدن،عرق کردن،احساس سرگیجه،درد در ناحیه قفسه سینه،تهوع و درد در ناحیه شکم،احساس بی حس شدن در بدن یا سوزن سوزن شدن،لرزش خفیف تا شدید،احساس گیر کردن چیزی در گلو و بعد حس خفه شدن.

از علایم فوق اگر  بیمار ۴ مورد یا بیشتر را داشته باشد  تشخیص پانیک قطعی هست.

حمله پانیک تجربه­ ناراحت­ کننده­ و رایجی است. تحقیقات نشان می دهد حمله ­های پانیک در ۲۲ درصد جمعیت عمومی رخ میدهد بدون اینکه نیازی به تشخیص اختلال پانیک باشد. با این همه، برخی از آنان در نهایت به اختلال پانیک مبتلا می­شوند. شیوع زیاد این اختلال­ اضطرابی موجب می شود که بسیاری از متخصصانِ سلامت در مراکز درمان بیماری­های روانی و جسمی به کرات با آن مواجه می­شوند.

این بیماران نه تنها از خدماتِ اورژانس پزشکی زیاد استفاده می­کنند، بلکه بیشتر از سایر بیماران روان­پزشکی احتمال دارد به خاطر مشکلات جسمی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی بستری شوند. به همین دلیل معمولا بیماران مبتلا به اختلال پانیک هزینه سنگینی را بر نظام سلامت کشورها تحمیل می کنند و لذا شناسایی به ­موقع و درمان موثر آن از اولویت­ های نظام سلامت و درمان به شمار می­ آید.

شیوع طول عمر اختلال پانیک در جمعیت عمومی بین ۲ تا ۴٫۷ درصد است ولی شیوع آن در مراکز درمانی بسیار بالاتر است. زنان تقریباً دو برابر مردان مبتلا به این بیماری می­ شوند. اگرچه حمله­ های پانیک در کودکان نیز رخ می­دهد، اما شیوع اختلال پانیک قبل از ۱۴ سالگی اندک است. شیوع اختلال پانیک در نوجوانی به تدریج افزایش پیدا کرده و در جوانی (میانگین ۲۴ سالگی) به اوج خود می­­رسد. فراوانی این اختلال در سنین سالمندی کاهش می­یابد. نتایج پیمایش ملی سلامت روان در سال ۱۳۹۰ نشان می دهد که شیوع اختلال پانیک با یا بدون آگورافوبیا در ایران حدود ۹/۱ درصد است که در زنان بیشتر از مردان است. 

بیمارانی که مبتلا به اختلال پانیک هستند اغلب در ابتدای شروع بیماری­ نگران آنند که به بیماری جسمی جدی دچار شده باشند، لذا ممکن است به مراکزی از قبیل درمانگاه ­ها یا اورژانس­های غیر روانشناسی و روان­پزشکی مراجعه کنند. معمولا این افراد وقتی به متخصصان سلامت روانی مراجعه می کنند که اختلال پانیک گرفتاری ­های متعددی برای آنها پدید آورده است.بنابر این سالها میگذرد ولی بیمار نمیداند به چه اختلالی دچار است!!!!.

                   روش درمان:

   درمان بیماری پانیک یا حمله های وحشت شامل دارو درمانی و رواندرمانی است.در دارودرمانی معمولا ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده میشود.در رواندرمانی استفاده از هیپنوتیزم و تکنیکهای خاص درمانهای روانشناختی مثل e m d r استفاده میشود.

=====================

کلمات کلیدی:پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.پانیک-حمله های پانیک-درمان حمله های پانیک-علایم اختلال پانیک یا حمله های وحشت-رواندرمانی پانیک-بهترین دکتر روانشناس در درمان پانیک-دکتر روانشناس خوب در درمان پانیک-بهترین دکتر درمان اختلال پانیک در تهران-رواندرمانگر خوب در درمان پانیک-دکتر خوب برای درمان پانیک.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.