مهر ۲۰۱۳۹۷
 

دکتر فرهنگ هولاکویی از روانشناسان ایرانی مقیم امریکا است که حرفها و سخنان ایشان مشکل گشای بسیاری از انسانها و خصوصا ایرانیان شده است.دکتر هولاکویی در رشته های روانشناسی،مشاوره ،اقتصاد و جامعه شناسی تحصیل کرده است و به همین دلیل اطلاعات ایشان از  چند رشته علوم انسانی نشات میگیرد و جامع و دلنشین است.اینجانب از ایشان و از دکتر نهضت فرنودی بسیار آموختم.ضمن تشکر از این دانشمند فرهیخته ایرانی،برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر داریم.در این مقاله بخشهایی از سخنان ایشان را برای خوانندگان سایت خودم ارائه میدهم. دکتر دارابی.

امروزه از نظر علمی مشخص شده روزی که شما اصول اخلاقی را زیر پا می گذارید: منظور ارزش ها نیست. بلکه منظور (Morality) است که تشکیل شده از «عدالت و انصاف»، «رهایی و آزادی»، «واقعیت و حقیقت»، «محبت و عشق» و «حرمت و حیثیت» که اگر این موارد را نادیده بگیرید، آسیب می بینید.

دکتر فرهنگ هلاکویی

آدم های بدبین و منفی برخی از اوقات شما را به یک چالشی دعوت میکنند که به حساب خودشان میتوانند شما را بکوبند چون فقط به آن کوبیدن و مرگ و نابودی فکر میکنند و به همین جهت است که خیلی از اوقات من در جاهایی که متوجه شده ام با چنین آدمی روبرو هستم کاملا تسلیم او شده ام و او وقتی میبیند هر چه مُشت میزند به من نمیخورد و من دردم نمی آید و پاسخی نمیدهم وِل میکند و ای بسا بعد از مدتی مثبت هم میشود.

دکتر فرهنگ هلاکویی

هر کسی که خوب زندگی کرده باشد
خوب هم حاضر است بمیرد و هیچ مسئله ای با مرگ ندارد زیرا مرگ را تداوم زندگی میداند.
آدمی با مرگ مسئله دارد که خوب زندگی نکرده باشد
آدمی با مرگ مسئله دارد که فکر میکند
هر چیزی را که خواسته به دست نیاورده است
آدمی با مرگ مسئله دارد که فکر میکند طلبکارِ دنیاست.
آدمی که فکر میکند طلبکار دنیا نیست
و بدهکارِ دنیا هم هست
راحت و آسوده است .

دکتر فرهنگ هلاکویی

آفات عشق
عشق و ازدواج همچون درختی است که باید به آن رسید و پرورشش داد تا به پیش برود هرگونه بی توجهی باعث پلاسیده شدن و آسیب دیدن این رابطه می شود.
کم توجهی … کم توجهی … بی اهمیتی …. بی ارزشی … بی تفاوتی و بی علاقگی به منتهی می شود که دیگر همه می پذیرند که این رابطه تمام شده است.
و آنوقت است که نگاه انسان بدنبال شروعی تازه می رود که خود شروع فجایع بعدی است.

دکتر فرهنگ هلاکویی

خانم ها، آقایان
هیچ کس در مهمانی نمی آید که من و شما را ببیند
همه می آیند خودشان را نشان بدهند.
و وقتی منتظر توجه دیگران هستیم، کارمان تمام است
و نه تنها حالمان خوب نیست
بلکه بیماریم

دکتر فرهنگ هلاکویی

بهترین راه برای اینکه با کسی احساس خوشبختی کنیم چیست؟
این است که یاد بگیریم : چگونه به تنهایی احساس خوشبختی کنیم!
اینگونه حضور دیگران تنها یک گزینه خواهد بود نه یک ضرورت…

دکتر فرهنگ هلاکویی

مطالعات علمی نشان می دهد پدران و مادرانی که از مرگ نمی ترسند، فرزندانشان نیز از زندگی نمی ترسند، به خاطر این که پدر و مادر خوب زندگی کرده اند. نتیجتا مهم است که در زندگی جهت، هدف، مقصود و معنی داشته باشیم اگر این چنین زندگی کردیم کارمان درست است.

دکتر فرهنگ هلاکویی

آدم های سالم با خودشان حرف می زنند (گفت و گوی درونی)، بدون صدا و نوع بهتر آن جلوی آینه نشستن و درباره موضوعی با خود صحبت کردن است. روزی که به عنوان یک دوست روبه روی آینه می نشینید و به خودتان می گویید که تو می خواهی این کار را بکنی با تو قول داده بودی آن کار را انجام دهی یا باید این کار را انجام بدهی، به مراتب تاثیرش بیشتر است. زیرا ذهن ما کتاب نیست، در اصل آن چیزی که ما می گوییم ذهن ما شروع به تایپ کردن می کند. به همین علت است که شرط اصلی و اساسی شناخت خود گفت و گو است. پس با خودتان می توانید صحبت کنید یا با دوستی که می توانید خیلی راحت درباره موضوعی با او گفت و گو کنید.

دکتر فرهنگ هلاکویی

توجه داشته باشید که اعتماد به نفس مثبت با خوش خیالی، خوش باوری، خُل و مَشنگ بودن، در هوا بودن که همه کارشدنی است و هرچه بخواهی می توانی داشته باشی، بسیار متفاوت است یکی از خطرناکترین حرف ها این جمله است که من بگویم خواستن توانستن است. خواستن فقط وقتی توانستن است که من حاضر باشم آن شرایط را بیافرینم.

دکتر فرهنگ هلاکویی

همیشه به یاد داشته باشید ما در زندگی، وقتی که خوبیم و وقتی که خوش بینیم و وقتی که اطمینان میکنیم
آسیب هم میبینیم، ولی زندگی درستش همین است.
من باید راه بروم، باید بدَوَم، باید فوتبال بازی کنم و زمین بخورم و حتی پایم هم بشکند، نه اینکه از ترس شکستن پا و زمین خوردن در خانه زمینگیر شوم و در خانه بنشینم.
من هرگز چنین زندگی ای را نمیخواهم چون این نوع زندگی با انسان سازگاری ندارد.

دکتر فرهنگ هلاکویی

سخت مخالفم، سخت مخالف این کار هستم که دختر یا پسری مدام واردِ رابطه های متعدد شوند تا ببینند میشود یا نمیشود.

دکتر فرهنگ هلاکویی

تنهایی در تحلیل نهایی، یعنی من بَدم، تو بَدی، رابطه بد است و نتیجه اش هم بد است.
تنهایی یعنی بی کَس بودن و این گرفتاری و بیماری است.
و این گرفتاری و بیماری ابداً با رابطه و ازدواج حل نمیشود و حتی خیلی خیلی هم بدتر خواهد شد.

دکتر فرهنگ هلاکویی

من حال را دارم، از گذشته آموخته ام، متوجه آینده هستم.
درست مانند کسی که پشت فرمان ماشین است و قرار است که فقط جلوی چشمش و آنجایی که به او مربوط است را مواظبت کند، این که از کجا آمده یک موضوع است که مربوط به گذشته است و به کجا می رود هم یک مساله ای است که مربوط به آینده است. آنچه که مهم است رانندگی درست در حال است و معلوم است که اگر چنین قانونی را رعایت کنیم کار ما درست و اگر رعایت نکنیم کارمان نادرست و با خطراتِ بسیاری مواجه خواهیم شد.

دکتر فرهنگ هلاکویی

هر وقت خواستید بازی در بیارید ، به خودتون بگید ” خفه ” . نمیخوام مودب باشید … همین کلمرو میخوام بگید … اون روزی که شما ، بارها و بارها ، وقتی اون افکار و اون حرفها اومد وسط به خودتون گفتید ” خفه ” ، جلوی خودتون می ایستید … و این کلمه یکی از بهترین قرص هاست …

دکتر فرهنگ هلاکویی

بزرگترین دیواری که باید از آن بالا بروی، دیواری است که در ذهن خودت ساخته ای. اگر تو نتوانی نگرش و ذهنیت خود را کنترل کنی، در این صورت آنها تو را کنترل می کنند. احساسات منفی دقیقا مثل علفهای هرز هستند که اگر آنها را از ریشه درنیاوری باز هم رشد می کنند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

دوستی را می شناسم که حرفش این است: من سالی یک دفعه بیشتر میهمانی نمی دهم، ولی یک میهمانی می دهم که در تمام سال همه یِ مردم راجع به آن حرف بزنند. یعنی شما خیلی راحت می توانید ببینید که اصلا موضوع ما در زندگی چه هست و معلوم است که پوست آدم کنده می شود.
در حالی که مهمترین هنر این است که ما بپذیریم که متوسط هستیم و خدا هم انسان متوسط را بیشتر دوست دارد و به همین علت است که از آن بیشتر خلق کرده است و آنها را در ضمن عقلشان می رسد. در نتیجه مسئله، مقایسه و مسابقه است.

دکتر فرهنگ هلاکویی

وحشتناکتر و به نظرم تا مرز گرفتاری و بیماری، وقتی است که بگوییم خواستن داشتن است و اگر تو بخواهی خواهی داشت. یعنی بنده اگر در خانه نشستم و ۱۰ سال فکر کردم که بالاخره زبان اسپانیایی یا فیزیک یاد می گیرم و یک دفعه بعد از ۱۰ سال ببینم می توانم به زبانِ اسپانیولی صحبت کنم و همین جوری دانش فیزیکم فوران می کند، این همان پَرت و پلا، فریب و دروغ و خفه بازی است که در فیلم می توان دید که مردم ساده و بیچاره ای را با بازی و سیاه بازی به جایی می برند که خودشان خواستند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

اگر یک روزی از یک سفر یک هفته ای یا یک ماه ی اروپا یا هر جای دیگر برگشتید دو سه روز بعدش را استراحت کنید برای این که آمادگی برای انجام هیچ کاری را ندارید و به جای این که حال بهتری پیدا کرده باشید حالِ بدتری دارید. به همین دلیل است که در ایران پایین ترین مرحله کارآمدی و کارآیی شنبه است و دوشنبه کمی بهتر می شود و چهارشنبه بهترین آن می باشد و پنج¬شنبه همچنان خوب است و جمعه دوباره خراب می شود و در نتیجه ما هنوز خوب نشده خراب می شویم.

دکتر فرهنگ هلاکویی

از جانب دیگر افراد بیمار، چه بیمار روانی و چه فرد عصبی یا بیمار عصبی و یا کسانی که اختلال شخصیت دارند نسبتا در جوامع مختلف به هم شبیه و مانند هستند، بنابراین افراد بیمار ایرانی یا ژاپنی یا چینی یا آمریکایی به مقدار زیادی مانند هم هستند.
به همین دلیل است که روانشناسان و یا روانپزشکانی که در جامعه‌ای مثل آمریکا آموزش دیده اند توانایی معالجه بیماران چینی و ژاپنی یا ایرانی را هم دارند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

باید به موضوعات واقع بینانه نگاه کرد.
زمانیکه من خودم، فهمم، شعورم،قدّم، صورتم، دماغم، آگاهیم، رفتارم، منشم و روشم، همه اینها ناقص است، چگونه است که به دنبال همسر کامل هستم؟
این نوع نگاه با واقعیت جور درنمی آید.

دکتر فرهنگ هلاکویی

این خطر برای فردی که اعتماد به نفس و حرمت نفس ندارد پیدا می شود: «احساس گناه و احساس تقصیر» یعنی یک جوری شما همیشه احساس می کنید مقصر هستید. حتی بعضی اوقات دیده اید مثلا اگر به دوستتان کمک نکنید، احساس گناه و تقصیر می کنید و یا به پدر و مادر، خواهر، برادر یا حتی فرزندتان رسیدگی نمی کنید، احساس گناه و تقصیر می کنید. چون معمولا با اعتماد به نفس و حرمت نفس همراه است و پشت آن احساس حقارت می باشد.

دکتر فرهنگ هلاکویی

کسانی هستند ‌که مخصوصاً معتقدند جوانی نکرده‌اند، دنیا را تجربه نکرده‌اند یا من دیگر می‌خواهم از این به بعد برای خودم باشم.
کسانی‌که می‌خواهند از این به بعد برای خودشان باشند حتماً هیچ وقت برای هیچ کس نبوده‌اند.
برخی از ما بعد از مدتی یک دفعه متوجه خالی بودن خودمان می‌شویم در حالی‌که خالی بودن و خلاء یک مسئله جدی است.
شما می‌توانید عادتی پیدا کنید یا اعتیاد و در نتیجه کسانی باشند که بتوانند اعتیادات شما را برآورده کنند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

▫️می‌دانیم که هر چه ارتباط فرد با دیگری عمیق‌تر و وارد مرحله‌ی عشق و دوستی صمیمانه‌تری بشود و از طرف دیگری با ازدواج رابطه جنسی اتفاق بیفتد، فرد از سلامت روانی و احساسِ خوبِ بیشتری برخوردار است. به بیان دیگر داشتن رابطه جنسی قبل از عشق و ازدواج نه از نظر اخلاقی و باورها بلکه از نظر علمی و حالات انسانی قطعاً اشتباه است و گرفتاری‌ها و مسائل متعددی را به‌وجود می‌آورد

دکتر فرهنگ هلاکویی

کودکی که به اداره کردن خودش از طریق درستش آشنا است در رابطه با احساسات و عواطف جنسی خودش نیز رفتار مناسبی را خواهد داشت.

دکتر فرهنگ هلاکویی

برخی هیچ فکر و مطلبی در ذهنشان مهم‌تر و اساسی‌تر از جنس مخالف یا رابطه با او نیست. به طوری که اصلاً همه‌ی جهان را از دیدگاه و چشم جنسی نگاه می‌کنند و همه‌ی گفت‌وگوها و روابط را حتی زمانی که جنس مخالفی وجود ندارد در ارتباط با او می‌بینند.

دکتر فرهنگ هلاکویی

امروز می‌دانیم و تردیدی در آن نیست که هرگز بچه یکی یا دو تا یا حتی چند تا هیچ مسئله و مشکلات زندگی زناشویی را حل نمی‌کند و معمولاً زندگی بد را بدتر می‌کند، حتی زندگی خوب را با موضوعات و مسائلی روبه‌رو می‌کند که اگر به خوبی با آن برخورد بکنند از آن‌ها آدم‌های بهتر و برتر و قوی‌تر و تواناتری می‌سازد و بسیاری به‌خاطر آمدن بچه‌ها است که زندگیشان به هم خورده است.

دکتر فرهنگ هلاکویی

خوشبختانه حرکت از اعتماد به نفس منفی به اعتماد به نفس مثبت بسیار کار ساده‌ای است و با کمی کار، توجه، تمرین و مخصوصاً با درآمدن از غلاف آرزوها که بعداً به آن می‌رسیم و رفتن به سراغ اهداف و بعداً با برداشتن قدم‌های درستی برای رسیدن به اهداف، به تدریج اعتماد به نفس منفی خودم را به اعتماد به نفس مثبت تبدیل می‌کنم.

دکتر فرهنگ هلاکویی

مطالعات نشان میدهد، ۹۸ درصد از حرف های مردم، کوچکترین تاثیری در زندگیِ من ندارد، این من هستم که حرف مردم را کارد و چاقو میکنم و به بدن خودم میزنم و یا حرف مردم را عسل میکنم و در دهانم میگذارم.

دکتر فرهنگ هلاکویی

بسیاری از ما یک ویژگی روانی داریم که دائما داریم خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم، حتی وقتی که موضوع آنقدر مهم نیست و درباره دیگران می خواهیم اطلاعات بگیریم. فراوان دیده ام که شما از یک فردی پرسیدید که چندتا فرزند داری که شما می گویید دوتا، بلافاصله به ذهنش می آورد و می گوید، من سه تا فرزند دارم. یعنی او دارد از شما اطلاعات می گیرد، خب تو که از من اطلاعات می گیری، درباره اطلاعات خودت فکر نمی کنی و چه دلیلی دارد که این ذهنیت را داشته باشی و اینجا گرفتار می شوید. یعنی همین قدر که کار شما به مقایسه می کشد، از پا در می آیید.

دکتر فرهنگ هلاکویی

روزی که شما به همسرتون این اجازه رو. میدید که تصمیم اقتصادی رو بگیره این شمایید که اشتباه کردید. روزی که شما همسرتون مسئولیت تعلیم و تربیت و پرورش بچه ها رو داره و به صورتی که باید اونها رو تربیت نمیکنه شما هم به همون اندازه مسئولید که او مسئوله. فقط با این تفاوت که او بهترینش رو انجام داده . شما انتخاب درستتون رو که در خصوص این تصمیم بوده بیشتر از همسرتون اشتباه کردید .
بنابراین بازی تمامه. نتیجتا موضوع این نیست که کی مسئوله و کی مقصر . ما ممکنه که به دنبال علت بریم که از کجا شروع شد و من هزاران بار روی خط رادیو گفتم که من نمیخام دنبال مسئول و مقصر بگردم من میخام چون بقیه برنامه رو میشنون متوجه بشن که اشتباه از کجا شروع شده. و به مجردی که یه کسی اشتباه رو میپذیره و میفهمه پایان بحث و گفتگوست. و بعد از اون دیگه حرفی نداریم . بنابراین نه قضاوتی داریم و نه کسی رو مسئول و مقصر میدونیم .

دکتر فرهنگ هلاکویی

خشم و عصبانیت و کنترل خشم
انسان موجود جایزالخطا نیست. انسان موجود حتمی الخطا است.
بنابراین همه ما خطا کردیم، همه ما اشتباه کردیم یا خواهیم کرد.
بنابراین این تصور که تو نباید چنین می کردی و یا نباید آن گونه رفتار می کردی در بسیاری از موارد واقع بینانه و عاقلانه و منطقی نیست.

دکتر فرهنگ هلاکویی

یکی از دلایلی که مردم نمی خواهند ازدواج کنند:
کودکی بدی داشته اند. بنابراین ما پذیرفتیم اگر کسی بد باشد آن هم ما هستیم و به همین علت تعجب نکنید در طول تاریخ خیلی راحت بیشتر انسانها پذیرفته اند که گناهکارند، فاسدند، نجس اند، کثیف اند و بد هستند، برای این که در کودکی به این برداشت رسیده اند. حتی مطالعات علمی تقریبا نشان می دهد که هنوز نزدیک ۷۰ درصد مردم دنیا تهِ وجودشان، باورشان این است که من بد هستم و من خوب نیستم برای این که اینگونه راحت تر می توانسته زنده باشند (Survive) تا این که فکر بکند که من خوبم و بقیه بد هستند چون جنگ، او را از پا در می آورد. نتیجه این است که من و شما اگر هم فکر می کنیم کودکی خوبی داشتیم غالبا کودکی خوبی نداشتیم.

دکتر فرهنگ هلاکویی

پایان دادن و بستن به همه روابط گذشته است…
ببینید شما دو جور رابطه داشتید… یکی رابطه ای که با پدر داشتید مادر داشتید خواهر و برادر داشتید …، پدر و مادرتون با هم داشتن و شما یه تصمیمایی در خصوص روابط انسانی گرفتید …
خوب اینها به عنوان مسایل کودکی باید حل بشه …
دوم شما به هر حال بسیاری تون حتی از سنین کم حتی از شش هفت سالگی یه گرایشها و تمایلات احساسی و عاطفی نسبت به بچه های همجنستون م
ثل پسر با پسر یا دختر با دختر که تو اون سنا پیدا میشه و بعدا با جنس مخالف داشتید…
ولی بعد از یه مدتی بسیاری از شما درگیر یه روابط احساسی و عاطفی بودید… روابط جنسی بودید …
ازدواج کردید و چیزی از این قبیل…

شما میدونید که ما قراره این روابط رو در دنیای امروز درست مانند یه جسد مرده ببریم و خاک کنیم…

یادتون باشه ما عزیزمون وقتی که میمیره میبریم خاکش میکنیم … ما نمیتونیم حوادث و اتفاقات گذشته…… ازدواج قبلی … دوستی و روابط قیلی یا عشق و عاشقی ها رو همینجوری به بهانه های بیمار گونه برداریم و با خودمون ببریم…

این روابط باید تموم بشه … این جسد ها همه باید خاک بشن…

کودک انسانی که به پنج تا دلیل ، …
که نادانه و ناتوانه و نیازمنده و اشتباه کاره و فکرای بد می کنه ….
چون خیلی زود می فهمه نادانه و ناتوانه و نیازمنده …. در سه سالگی یه این نتیجه می رسه که من بدم ….
و فقط تنها کاری که پدر و مادر می تونند بکنند ، … این هست که میزان این احساس بد بودن او رو کم بکنند ….
یعنی اینقدر باهاش به درستی برخورد کنند که بچه در سه سالگی بگه من کمی بدم ….
و بعد بین سه تا هیجده سالگی ، …

اگر پدر و مادر روزی پنجاه بار به موقع ، بجا ، درست ، به اندازه … این پیام رو به فرزندشون بدن که تو خوبی ………

این امید هست که بچه در هجده سالگی به این نتیجه برسه که من خوبم …..

به همین جهت هست که هفتاد درصد مردم دنیا ….. ته وجودشون نوشته شده من بدم ….

انسان موجود عجیب و غربیه …
انسان می تونه دنبال غم بگرده … انسان می تونه دنبال درد بگرده … شما نگاه کنید نیمی از مردم دنیا شبی یکی دو ساعت خودشون رو رنج می دن ، خیالات گذشته رو می کنن … اخه چه کسی میاد شبی یکی دو ساعت خودش رو رنج بده واسه چیزای بی حاصل …؟
اینقدر بهش عادت کردیم ، اصلا می رویم توی رختخواب از این فکرا کنیم یا دوست داریم این داستان رو برای یکی تعریف کنیم ، بعدن نگران و نارا حت تر بشیم …

انسان یه موجودیست در حالی که بهترین دوست خودشه ، بزرگترین دشمن خودشه …

در حالی که قراره به دنبال لذت بره و از درد بگریزه بسیاری اوقات از لذت می گریزه …. و به سمت درد حرکت می کنه …

بنابراین عادیست … شما الان نگاه کنید مراسم سوگواری ، مراسم خود زنی ، حالا به هر شکل و فرمیش … اینا نشون دهنده چی هست ؟

اینا نشون دهنده ی گرفتاری یه ادمیست که به هر حال با انچه که طبیعت و بسیاری از اوقات واقعیت و حقیقته ، می جنگه و درست مثل ادمی که ذره ذره شروع می کنه به تریاک کشیدن یا تریاک خوردن ….اگه نخوره می میره … در حالی که اگر روز اول همون مقدار تریاک رو بخوره می میره ، ….ما توانایی این رو داریم که از نظر فیزیکی و روانی ، عکس اون چیزی بشویم که هستیم …

برابری امروز و فردا موضوعی بسیار مهمی در سلامت روانی ست…..
فردا می‌تواند واقعا فردا یا هفته دیگر و ماه دیگر باشد….
دانستن برابری امروز و فردا و اینکه درد امروز مساوی درد فرداست و لذت امروز مساوی لذت فرداست، … به فرد سالم این امکان را می‌دهد که اگر در مقابل این پرسش قرار بگیرد که “درد را امروز می‌کشی و لذت را فردا” یا “لذت برای امروز و درد برای فردا”،همیشه پاسخ او این ست که درد را امرو ز می‌کشم و لذت را فردا …

با پذیرش این اصل اولا آنقدرها دردی نمی‌کشد زیرا به خاطر خبر از لذتِ فردا، دردِ امروز کمتر و ساده‌تر می‌شود …

ثانیا فردایی که لذت می‌برد نگران دردی نیست و بنابراین لذت به کمال خود می‌رسد ….

در حالی‌که اگر وارون این باشد، کسی که امروز لذت می‌برد نگران درد فرداست و فردا که گرفتار درد می‌شود رنج‌ش مضاعف شده و غالب اوقان آن درد را هم به آینده موکول می‌کند و درنتیجه در بلند مدت در زندگی عقب می ماند…..

هرگز هرگز هرگز با فرزندانتان درد دل نکنید.
دانشمندان امریکا سالها قبل با نسلی از دختران مواجه شدند که رفتارشان نشان از مورد تجاوز گرفتن در کودکیشون داشت در حالی که هیچ تجاوزی صورت نگرفته بود. نتایج نشان داد تمام این دختران در کودکی سنگ صبور مادرانشان بودند. یعنی به روح و روان کودک تجاوز شده. هرگز بدی کسی را به کودکان نگویید. این مصداق بارز تجاوز به کودک است.

خواب نوعی تخلیه روانی است درست مانند مدفوع؛ و ۷۵ تا ۹۰ درصد خواب‌ها بد هستند. خواب بد دیدن عادی است چون عمل دفع روانی است. قرار نیست که خواب‌ها یادمان باشد و در خواب عمیق و سنگین خواب‌ها را به یاد نمی‌آوریم. مهم این است که خواب‌ها به یادمان نماند و عمل دفع ناآگاه انجام بگیرد و تأثیری روی بیداری ما نداشته باشد.

کودکی که لکنت داره یعنی کودک نمیدونه باید حرف بزنه یا نه. باید بگذارید کودک فقط حرف بزنه. قاعده تربیتی یک به ده است یعنی والدین ده جمله می شنوند یک جمله میگویند. هر وقت فرزندتون سراغ شما میاد شما در حال انجام هر کاری هستید کارتون رو قطع میکنید و حواستونو به فرزندتون میدید.

وقتی کودک رو با گریه به مهد بفرستیم:
-کودک به ما اطمینانشو از دست میده
-احساساتشو خاموش میکنه
-یاد میگیره رو ترسش سرپوش بذاره برای همین ترس تبدیل به اضطراب میشه.
برای بازگردوندن اعتمادش روزی چندین قول بهش بدید و همه رو انجام بدید. مثلا شب برات دو تا بستنی میارم یا اینو میخرم اونجا میبرمت،،،
کمکش کنید ترسهاشو به زبان بیاره و تاییدش کنید. که اره عزیزم میدونم میترسی منم هم سن تو بودم میترسیدم.
این صحبت که وقتی فرزندتان گریه میکند او را بذار و برو ممکن است از نظر محیط اموزشی قابل قبول باشد اما گاهی اسیب ان چنان شدید است که ما حاضر نخواهیم بود چنین ریسکی کنیم.

انسان خوش بین یعنی به نیمه پر لیوان نگاه میکند در حالی که می داند نیمی از لیوان خالیست، چرا خالیست، و چطور میشود ان را پر کرد. کسی که تنها به نیمه پر لیوان نگاه کند خوش بین نیست هالو و ملنگ است.

==================

کلمات کلیدی=دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.دکتر فرهنگ هولاکویی،دکتر هلاکویی،سخنان مهم دکتر هلاکویی،چکیده مطالب دکتر هلاکویی هولاکویی در زمینه ازدواج و خانواده،بهترین سخنان دکتر فرهنگ هولاکویی هلاکویی در زمینه عشق ازدواج خانواده شخصیت،مطالب دکتر هلاکویی،هولاکویی،بهترین سخنان دکتر هلاکویی هولاکویی.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.