تیر ۲۵۱۳۹۷
 

افکار منفی ماندگار یکی از متداول‌ترین علائم اختلال اضطراب است. اضطراب باعث می‌شود به هیچ ترتیب نتوانید از تمرکز روی چیزهایی که دوست ندارید رها شوید. به‌ندرت پیش می آید که این افکار مثبت باشند و معمولاً یا  به ترس‌هایتان وابسته هستند یا به احساساتتان و در بسیاری از موارد وجود این فکرها به نوبه‌ی خود باعث اضطراب بیشتر و منجر به وسواس بیشتر می‌شود.

افکار وسواسی یکی از نشانه‌های مهم اختلال وسواسی-جبری (OCD) است ولی انواعی از افکار «وسواسی» در انواع مختلف اختلالات مربوط به اضطراب وجود دارد که ممکن است منجر به تشخیص اختلال وسواسی-جبری نشوند. در زیر به نمونه‌هایی از این افکار وسواسی و تاثیرات آنها می‌پردازیم.

همه‌ی انواع اضطراب‌ها می‌توانند منجر به افکار وسواسی شوند.

«وسواس» یعنی نمی‌توانید روی چیزی به جز یک موضوع خاص تمرکز کنید و هرقدر هم که تلاش کنید، نخواهید توانست حواس خودتان را از آن موضوع پرت کنید. افراد زیادی بدون اینکه به اختلالات اضطراب مبتلا باشند، دچار این افکار هستند. به‌عنوان مثال، عشق زمان دبیرستانتان ممکن است به یک فکر وسواسی برایتان تبدیل شده باشد چون این تنها چیزی است که می‌توانید به‌ آن فکر کنید.ولی وقتی این افکار منفی باشند و در شما ایجاد استرس و اضطراب کند،  احتمال اینکه دچار اختلالات اضطرابی باشید زیاد است.

وسواس‌های ناشی از اختلال وسواسی-جبری

فردی که اختلال وسواسی-جبری برایش تشخیص داده شده، حتماً می‌بایست دچار افکار وسواسی هم باشد. این افکار وسواسی اغلب خشن، جن سی و ترسناک هستند. این فکر ممکن است برحسب موقعیت تغییر کند ولی وقتی وارد ذهنتان می‌شوند، هر کاری می‌کنید که از شرشان خلاص شوید موفق نمی شوید!!

بعضی از نمونه‌های افکار وسواسی عبارتند از،

  • ترس از بیمار شدن.
  • تصور ناراحت کردن عزیزان.
  • تمرکز بر نوعی عمل جن سی خشونت‌آمیز (با کسی که می‌شناسید یا غریبه‌ها).
  • نیاز به سازماندهی یا تقارن.
  • نگرانی برای مسائل پیش‌پاافتاده (مثلاً در را قفل کردم یا نه؟).

   دقت کنید که بعضی از این موارد منفی‌تر از بقیه هستند. بعضی از آنها حتی شامل خیال‌پردازی‌های ناخواسته از جنایت، قتل و تجاوز هم می‌شوند ولی بعضی‌هایشان افکاری خیلی ساده هستند مثل اینکه آیا زیر گاز را خاموش کرده‌اید یا نه. ولی وجه اشتراک همه‌ی اینها این است که این افکار ناراحتی و عذابی شدید ایجاد می‌کنند و وقتی این فکرها وارد ذهن کسی می‌شوند، بیرون انداختن آن تقریباً غیرممکن می‌شود.همین عامل ایجاد اجبار و اضطرار می‌کند. جبرها اعمالی هستند که فرد برای کاهش افکار وسواسی خود انجام می‌دهد. وقتی فرد از میکرب‌ها می‌ترسد، آنوقت لازم است که دست‌هایش را بشوید. وقتی فرد از بسته بودن یا نبودن در می‌ترسد، آن‌وقت مجبور می‌شود آن را سه بار یا بیشتر قفل کند تا خیالش راحت شود. آنهایی که از چیزی خشونت‌آمیز یا جن سی می‌ترسند ممکن است هر عادتی پیدا کنند که باعث کاهش این فکر شود.

خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید اضطراب  موجب بروز این افکار منفی می‌شود به گونه ای که اضطراب شیمی مغز شما را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود  که متمرکز شدن روی چیزهای مثبت یا آینده برایتان دشوار شود. بنابراین ،اینکه نمی‌توانید حواستان را از آن فکر پرت کنید تقصیر خودتان نیست.هر چه بیشتر سعی کنید متوقفشان کنید کمتر موفق میشوید.

تحقیقات و مطالعات علمی متعددی نشان داده‌اند اگر  سخت تلاش کنید به چیزی فکر نکنید باعث می‌شود حتی بیشتر به آن فکر کنید. دلیلش این است که مغز پیوسته آن فکر را به شما یادآور می‌شود تا به شما یادآوری کند که نباید به آن فکر کنید. همین باعث می‌شود به سادگی نتوانید از شر آن فکر خلاص شوید.

   درمان

درمان وسواس شامل دارو درمانی و رواندرمانی است.اگر بیمار به رواندرمانی یعنی متدهای رواندرمانی که توسط روانشناس انجام میشود ،پاسخ بدهد، به دارو درمانی نیازی نیست.اما اگر روشهای رواندرمانی برای درمان کافی نبود بیمار باید به یک روانپزشک معرفی شود تا از دارو هم استفاده کند.

=========

کلمات کلیدی:درمان وسواس،درمان وسواس فکری و وسواس عملی،دکتر روانشناس برای درمان وسواس،،رواندرمانی وسواس،بهترین دکتر در درمان وسواس،بهترین متخصص درمان وسواس در تهران و غرب تهران،روانشناس با تجربه در درمان وسواس،بهترین روانشناس بالینی در درمان وسواس در تهران،بهترین دکتر بالینی در درمان وسواس،فوق تخصص درمان وسواس در تهران.درمان وسواس،درمان وسواس فکری و وسواس عملی،دکتر روانشناس برای درمان وسواس،،رواندرمانی وسواس،بهترین دکتر در درمان وسواس،بهترین متخصص درمان وسواس در تهران و غرب تهران،روانشناس با تجربه در درمان وسواس،بهترین روانشناس بالینی در درمان وسواس در تهران،بهترین دکتر بالینی در درمان وسواس،فوق تخصص درمان وسواس در تهران.درمان وسواس،درمان وسواس فکری و وسواس عملی،دکتر روانشناس برای درمان وسواس،،رواندرمانی وسواس،بهترین دکتر در درمان وسواس،بهترین متخصص درمان وسواس در تهران و غرب تهران،روانشناس با تجربه در درمان وسواس،بهترین روانشناس بالینی در درمان وسواس در تهران،بهترین دکتر بالینی در درمان وسواس،فوق تخصص درمان وسواس در تهران.درمان وسواس،درمان وسواس فکری و وسواس عملی،دکتر روانشناس برای درمان وسواس،،رواندرمانی وسواس،بهترین دکتر در درمان وسواس،بهترین متخصص درمان وسواس در تهران و غرب تهران،روانشناس با تجربه در درمان وسواس،بهترین روانشناس بالینی در درمان وسواس در تهران،بهترین دکتر بالینی در درمان وسواس،فوق تخصص درمان وسواس در تهران.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.