تیر ۰۵۱۳۹۱
 

اصطلاح کودک درون عمدتا برمیگردد به نظریه اریک برن که به من کودک -من بالغ و من والد اشاره دارد .از نظر برن کودک شاهزاده به دنیا می آید والدین او را می بوسند و او را به قورباغه تبدیل می کنند .منظور اریک برن این است که طبیعت انسان به هنگام تولد خوب است و این خانواده و جامعه هست که این طبیعت سالم را آلوده و بیمار می کند .همه انسانها در همه سنین، دارای کودک درون هستند، اما برخی از کودک درون سالم و شاد و برخی از کودک درون بیمار و آسیب دیده ای برخودارند. سلامت فرد و سلامت جامعه به سلامت کودک درون وابسته است ،چه سلامت جسمانی و چه سلامت روانی.

  تجربیات تلخ دوران کودکی مثل از دست دادن والدین خصوصا مادر، انضباطهای سخت والدین و عیب جوییهای افراطی از کودک ،سوء استفاده به انحاء مختلف از کودک خصوصا سوئ استفاده جن سی،دریافت تنبیه های شدید از والدین یا دیگر اعضای خانواده،درگیریهای شدید بین والدین و یا طلاق و جدایی آنها ،تبعیض و تمسخر کودک ،مقایسه کردنهای گوناگون بین کودک با دیگران  و دیگر فرزندان ،زندگی با والدین بیمار به لحاظ روانی و حتی جسمانی و زندگی با نا مادری یا ناپدری وتجربیات ناخوشایند دیگر در دوران کودکی مثل زندگی در فقر،بحرانهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مثل جنگ،قحطی ، مهاجرتهای اجباری و…اثرات روانی مخرب و پایداری بر کودک درون دارد که به جز درمانهای روانی هیچ گاه درمان نخواهد شد.

  کودک درون آن بخش از روان ماست که می خواهد شاد باشد و از زندگی کردن لذت ببرد .او بازیگوش و فعال است به این شرط که تجربیات نامبرده بالا با عث پنهان شدن او نشده باشد.

کودک درون همان خود عاطفی ماست ،بخشی که غم و شادی را حس می کند.کودک درون همان است که به ما حس شهودی میدهد. کودک درون خود انگیخته و فی البداهه است و در لحظه حال زندگی میکند . اما جامعه و تربیت ناصحیح و حوادث تلخ نامبرده در بالا، موجب پنهان شدن او می شود. به این دلیل ما دارای یک خودی می شویم که خود واقعی ما نیست بلکه یک خود کاذب است و دائما ما را رنج می دهد و دوست داریم از آن فرار کنیم.

      افراد روان رنجور مثل افراد افسرده ،مضطرب و نگران و افراد دارای عزت نفس پایین و …از کودک درون آسیب دیده و مچاله شده ای برخوردارند و بدون شفای کودک درون راه به جایی نخواهند برد.

   تجارب بالینی اینجانب در روان درمانی نشان داده است که اهمیت این دوره ها کمتر از سایر درمانهای روان شناختی نیست و حتی برای افراد خاصی که تجربیات بالا را داشته اند به مراتب بیشتر و حتی ضروری تر  است. با شفای کودک درون دوباره به خود واقعی تان بر خواهید گشت و همانی می شوید که طبیعت شما آنرا طلب میکرد.

   به جرات می توان گفت که اکثر قریب به اتفاق ناراحتیهای روانی در بخش نورز(مثل افسردگی،اضطراب،وسواس ،انواع ترسها و…) و نیز کژکاریهای روانی و شخصیتی  مثل انواع اختلالات شخصیت خصوصا اختلال شخصیت مرزی یا بردرلاین و ضعف در اعتماد به نفس و عزت نفس یا حرمت ذات،  ریشه در تجربیات دوران کودکی و زندگی در یک خانواده ناشاد، با جو بیمارگونه دارد. زخمهای برجامانده در این دوران خودبه خود ترمیم  نشده و گذشت زمان باعث بهبودی آن نخواهد شد.روان درمانی شفای کودک درون برای درمان این زخمها است و دارای ویژگیهای روان درمانی خاص خودش است و به صورت فردی و گروهی قابل اجراست. دوره های گروهی روان درمانی کودک درون در چند دوره در کلینیک اینجانب و توسط اینجانب برگزار شد و رواندرمانی انفرادی آن خصوصا در اختلالات شخصیتی به ویژه مرزی یا بردرلاین مورد استفاده قرار می گیرد.

همانگونه که قبلا بیان شد، این نوع از رواندرمانی(شفای کودک درون) به صورت فردی و گروهی قابل اجرا است و در واقع یکی از انواع رواندرمانی محسوب میشود.در تئوری طرحواره درمانی دکتر جفری یانگ که جدیدترین و آخرین نظریه رواندرمانی محسوب میشود ، در بخش تجربی یا تصویر سازی ذهنی این نظریه ، روی کودک درون تاکید ویژه ای میشود که نشانه اهمیت شفای کودک درون است. تلفیق شفای کودک درون با انواع دیگر رواندرمانی خصوصا هیپنوتراپی ، نتایج شگرفی در درمان ایجاد میکند.

                                                    دکتر دارابی-روانشناس و استاد دانشگاه.

                                                                ===============================

کلمات کلیدی=شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.شفای کودک درون،رواندرمانی شفای کودک درون،شفای کودک درون چیست؟،بهترین دکتر شفای کودک درون در تهران.

  یک پاسخ به “رواندرمانی شفای کودک درون”

  1. سلام دکتر عزیز
    من قبل از اینکه جهت درمان پیش شما بیایم خیلی کتاب و مقالات مختلف در باره کودک درون و نقش ان در زندگی ورفتارهای فردی واجتماعی خوانده بودم ولی هیچوقت نه تنها نمیتوانستم با کودک درونم ارتباط برقرار کنم واو را از رنجی که کشیده وسختیهایی که دیده وبی عدالتی هایی که از طرف والد سختگیر ودیکتاتوردر حقش شده بود ازاد کنم ومرهمی بر دردهایش باشم بلکه اشتباها با قربانی جلوه دادنش ونوعی دلسوزیهای بیمارگونه او را بیشتر ازرده میکردم،اما بعداز جلساتی که تحت درمان شما بودم حالا واقعا این مطلبی را که در مقاله بالا نوشته اید(با شفای کودک درون به خود واقعی تان بر خواهید گشت و همانی میشوید که طبیعت شما انرا طلب میکرد.)را با تمام وجود وهر روز در زندگی ام حس میکنم واز این بابت از شما ممنون وسپاسگزارم وامیدوارم همیشه سلامت وموفق باشید وهمینطور امیدوارم جامعه بتواند ضرورت وجود افراد نظیر شما را بیشتر درک کند وبهره ببرد .

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.