خرداد ۳۰۱۳۹۱
 

برای اکثر مردم  فهم تفاوت روانپزشک و روانشناس  دشوار است.حتی این عدم درک در بین طبقه تحصیل کرده و ممتاز جامعه هم مشاهده میشود که نمونه آنرا در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی هم میتوان دید.

  مثلا در فیلمها  به غلط گفته میشود:

  -مگه من دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم در حالیکه باید گفته شود،مگه من دیوانه ام که به روانپزشک مراجعه کنم.

   -یا به غلط گفته میشود،تو دیوانه ای باید بری پیش روانشناس در حالیکه باید گفته شود،تو دیوانه ای باید بری پیش روانپزشک.چون افراد روانپریش یا مجنون  به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان باید ارجاع شوند نه روانشناس.

روانشناسی یکی از رشته های علوم انسانی است و موضوع آن مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است اما روانپزشکی از شاخه های پزشکی محسوب میشود و هدف آن تشخیص و درمان اختلالات روانی است که البته این هدف فقط در رشته روانشناسی بالینی دنبال میشود که البته با این تفاوت که روانشناس بالینی در درمان از دارو استفاده نمیکند بلکه از متدهای روانشناسی بهره میگیرد.لذا کار روانپزشک تجویز دارو برای بیمار است.در حالیکه روانشناس به آموزش،تعلیم و تربیت،رواندرمانی و آموزش شیوه های صحیح تفکر و رفتار می پردازد.تفاوتهای زیر را  بین روانشناس و روانپزشک میتوان نام برد:

  1. روانپزشک برای بیمارش دارو تجویز میکند در حالیکه روانشناس بالینی با روشهای رواندرمانی و گفتگو و آموزش …به درمان بیماری اقدام میکند.
  2. روانپزشک با بیماریهای شدید روانی یا جنون هم سر و کار دارد در حالیکه روانشناس با بیماریهای روانی غیر از جنون کار میکند مثل اضطراب ،وسواس،پانیک،فوبیاو اختلالات شخصیت.
  3. روانپزشک میتواند بیمار را در بیمارستان بستری کند و برای درمان او  از دارو و الکتروشوک استفاده میکند ولی روانشناس حق این کار را ندارد.
  4. روانپزشک در درمان بیماریها روی علل فیزیولوژیک تاکید دارد در حالیکه روانشناس روی عوامل یادگیری و تجارب کودکی تاکید میورزد.
  5. روانشناس علاوه بر درمان قادر به مشاوره های خانواده و زوجدرمانی هم هست در حالیکه روانپزشک در این زمینه تخصص  ندارد.روانشناسی علم وسیعی است که بیش از ۲۰ رشته تخصصی را شامل میشود و همه مباحث آن در مورد بیماری نیست مثل روانشناسی ورزش،روانشناسی مدیریت،روانشناسی رشد و کودک،روانشناسی کار و…در حالیکه روانپزشک که از اسم آن هم پیداست(پزشک) کارش تجویز دارو برای درمان بیماری است.
  6. سوال دیگر مردم فرق روانشناس و روانکاو است.روانکاو همان روانشناس است.در روانشناسی رشته های تخصصی وجود دارد و یکی از رویکردهای موجود در روانشناسی بالینی رویکرد روانکاوی است که روی ناخودآگاه تاکید دارد و علل مشکلات روانی را به سالهای اول زندگی مربوط میداند که بنیانگذار آن زیگموند فروید بوده است.به مقاله دیگری در این سایت رجوع کنید در خصوص روانکاوی.
  7. در پایان اشاره شود که در بیمارستان روانی یا بخش اعصاب و روان ، روانپزشک و روانشناس بالینی با هم همکاری دارند و روانشناس در مصاحبه و تشخیص میتواند به روانپزشک کمک کند.حتی در درمان بیماران سایکوز میتواند با روشهای روانشناختی خصوصا روشهای رفتار درمانی موثر باشد ولی اصل درمان بر عهده روانپزشک است و رئیس تیم درمانی که شامل روانپزشک،روانشناس،مددکار اجتماعی و پرستار روانی است بر عهده روانپزشک است(ضمنا اشاره شود اینجانب در بخش اعصاب و روان به مدت دوسال کار کردم و از نزدیک شاهد درمان بیماران  سایکوز یا روانپریش و نیز بیماران نورز یا روان نژند در بیمارستان بقیه ا… تهران ، بودم و با بهترین متخصصان روانپزشک مثل دکتر ابهری،دکتر مهدی بینا،و دکتر فرهادی و دکتر نوربالا کار کردم و برای همه همکاران روانپزشک احترام زیادی قائل هستم و هنوز هم این همکاری و ارجاع بیمار به روانپزشک مثل دکتر شمس انصاری و دکتر سمنانی ادامه دارد و هیچ تعصبی ندارم و معتقدم که درمان بیمار باید با همکاری این دو تخصص انجام شود…).دکتر دارابی.

 

  1. کلمات کلیدی=فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی- فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی.فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی.فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی.فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی فرق روانشناس و روانپزشک.تفاوت روانشناس و اعصاب و روان.فرق روانشناس و روانکاو.تفاوت روانکاو، روانپزشک یا اعصاب و روان و روانشناس بالینی.

  ۷ دیدگاهها به “فرق روانشناس و روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان به زبانی ساده.”

  1. سلام

    من بعد ازدواج با همسرم به شهر دیگه ای اومدیم و همه بستگانم توشهرستان هستن حدوداً یک سال و نیم هستش که من ازدواج کردم و تو غربت زندگی می کنم خیلی بی حوصله و دل تنگ شده ام راهنمایی کنید که به روانپزشک مراجعه کنم یا روانشناس؟
    ===
    سلام
    مشخصه و واضح …باید به روانشناس مراجعه کنید داروی ضد دلتنگی نداریم که روانپزشک بدهد..!!

  2. خیلی جالب بودبرام همیشه تفاوت این2 برام سوال بود مرسی از این پستتون.بنده هم بیماری فوبیایی دارم که دردرمان به دارو هم نیازه پس اول باید روانشناس برم بعدواسه دارو به روانپزشک.تشکر

    • به هر حال از نظر قانونی این پزشک است که مسوولیت تشخیص و درمان را برعهده دارد و هیچ یک از اعضای این تیم بدون نظر روان پزشک اجازه ندارد ابتدا به ساکن به تشخیص و درمان بیمار بپردازد.

      • سلام
        تعریف روانشناسی بالینی این است دوست عزیز:…رشته ای از روانشناسی است که در آن به تشخیص و درمان بیماریهای روانی (از نوع روان نژندی )میپردازد….

  3. باسلام و تشکر از شما

  4. سلام
    من درباره ی رشته های دانشگاهی تحقیق کردم ولی هیچ رشته ای تحت عنوان روان پزشکی نبود.
    من خیلی علاقه دارم درباره ی این رشته و قبول شدن اون بدونم.
    یعنی چطوری میتونم این رشته رو بخونم.
    ممنون میشم اگر میتونین جواب من رو بدین
    خیلی ممنون

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.