آذر ۱۹۱۴۰۰
 

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قبل از گستردگی ویروس کرونا نرخ اختلالات روانی در آقایان و خانم‌ها و در برخی اختلالات یکسان بود، اما به تازگی و در برخی مشکلات مردان از زنان پیشی گرفتند.

او افزود: آقایان به دلیل فعالیت روزانه و حضور در محیط‌های بیرون از خانه بیشتر مستعد بیماری‌های سلامت روان هستند، اما متاسفانه در این روز‌ها هرگونه اختلالی از نوع حاد تنها در آقایان بیشتر دیده می‌شود، زیرا آقایان به اندازه بانوان درباره موضوعات به وجود آمده با کسی صحبت و یا مشورت نمی‌کنند و همین تفکر‌های بیش از اندازه و درگیری ذهن باعث بهم ریختگی روان آن‌ها می‌شود، به همین دلیل روند آمار اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی در سال جاری فزاینده است، به صورتی که می‌توان گفت این آمار نسبت به سال ۹۹ با یک روند افزایشی البته در آقایان شدت گرفته است و طبق آمار‌های اعلام شده از وزارت بهداشت درمان و آموزش و پزشکی از سال گذشته تا به امروز در بروز اختلالات روانی تا به امروز با یک رشد ۳۰ درصدی رو به رو شده ایم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور درباره افزایش اختلالات روانی در میان آقایان بیان کرد: استرس، فشار عصبی ناشی از مشکلات اقتصادی، اضطراب و نگرانی از عوامل بروز اختلالات روانی است، به صورت کلی می‌توان عوامل اقتصادی را سر منشا تمامی اختلالات روانی این روز‌های آقایان معرفی کرد، زیرا کرونا علاوه بر سلامتی انسان ها، هزینه‌های معیشت خانواده‌ها را نیزز تحت الشعاع قرار داده است، البته در شرایط کنونی علاوه بر کنترل فشار‌های عصبی باید  آگاهی و سواد سلامت روان را افزایش داد.

او ادامه داد: هر خانواده‌ای باید در زمینه پیشگیری، درمان و تاب آوری برخی از اختلالات روانی مثل بیش فعالی، خودشیفتگی، افسردگی و یا سایر مشکلاتی که ذهن یک آقا را درگیر می‌کند اطلاعات داشته باشد تا در صورت بروز این نوع از مشکلات به راحتی بتوانند این دسته از اختلالات را درمان کنند، عدم پیشگیری و درمان این نوع از اختلالات در بزرگسالان شاهد مشکلات حاد روانی، استرس، اضطراب، حواس پرتی، حشو و پرخاشگری می‌شود و همچنین در کودکان و نوجوانان نیز شامل: حواس پرتی، افت تحصیلی و پناه بردن به بستر فضای مجازی و انواع برنامه‌ها و بازی‌هایی خارج از عرف می‌شوند، لذا هر چه میزان تحصیلات و یا دانش روان شناسی در افراد بالا باشد، خانواده‌ها می‌تواند در پیشگیری از انواع اختلالات روانی قدم بردارند.

او درباره افزایش سطح سواد سلامت روان جامعه افزود: متاسفانه سواد سلامت روان جامعه در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد یعنی شاید از چند مادر ۱ یا نهایت ۲ مادر درخصوص پیشگیری ویا درمان اختلالات روانی اطلاعات کافی داشته باشند  و همین موضوع باعث شیوع اختلالات روانی در خانواده‌ها می‌شود، به طورکلی زمانی که خانواده‌ها از پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مثل بیش فعالی، افسردگی، خود شیفتگی اطلاعات نداشته باشند این اختلالات در جامعه افزایش پیدا می‌کند و در آینده نزدیک با بسیاری از افراد با چنین مشکلاتی رو به رو خواهیم بود، اگر ما بتوانیم این مشکلات را برطرف کرده به آرامش جامعه کمک کرده ایم.

حاتمی در این راستا تصریح کرد: برخی از فشار‌های روانی از جمله خشم و پرخاشگری در جامعه خطرناک است و همین موارد باعث انواع نزاع‌ها می‌شود؛ بنابراین باید نرخ وسواس فکری از جمله خشم و پرخاشگری را که در این ۲ سال با روند افزایشی رو به رو بوده کاهش دهیم.

او در پایان بیان کرد: بعضی از مشاغل به عنوان شغل سخت دسته بندی شده اند، به طور مثال کارگران، کادر درمان، روان شناسان، نیروی انتظامی و آن دسته از هموطنانی که بیش از ۸ ساعت و به صورت روزانه فعالیت دارند در معرض اختلالات افسردگی هستند.


زنان.مردان.اختلالات روانی.درمان اختلالات روانی.بهترین روانشناس در تهران.روانکاو خوب در تهران.روانشناس.روانشناس خوب .روانکاو . روانکاو خوب  .  بهرین روانکاو تهران  .  روانکاو در غرب تهران  . بهترین دکتر روانشناس غرب تهران .

 دیدگاه خود را نویسید

(لازم)

(به صورت محرمانه باقی می ماند)

*