خرداد ۲۲۱۴۰۱
 

کتاب هیپنوتیزیم-نوشته دکتر دارابی

هیپنوتیزم و اثرات درمانی آن ..کاربرد هیپنوتیزم در بیماریهای روانی

ریشه‌ی کلمه «هیپنوتیزم» از لغت یونانی هیپنوز (hypnos) به‌معنی «خواب» گرفته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد برای اولین بار در قرن ۱۹ میلادی، مردی فرانسوی به نام اتین فلیکس (Étienne Félix) از این روش استفاده کرد. او به نقش تلقین بر ذهن و فرایند روانی و رفتاری خاصی که شخص به‌خواب‌رفته تجربه می‌کند، علاقه داشت. منابع دیگر حاکی از آن است که نخستین بار جیمز برید (James Braid) پزشک جراح اسکاتلندی از این روش استفاده کرده است.

بااین‌حال، بسیار قبل‌تر و در قرن ۱۸ میلادی، فرانتس مسمر (Franz Mesmer) پزشک مشهور آلمانی مفهوم خواب هیپنوتیزمی را بیان کرد. مسمر ادعا داشت که می‌تواند وجود چیزی به نام «مغناطیس حیوانی» را ثابت کند. تعریف این نظریه نوعی جریان نامرئی بود که میان مردم، حیوانات، گیاهان و اشیا «در حرکت» است و با دست‌کاری آن می‌توان بر رفتار مردم اثر گذاشت.

تمرین‌های ساختگی مسمر شروع خوبی برای هیپنوتیزم به‌حساب نمی‌آمد، اما علاقه به ظرفیت‌های آن در زمینه‌ی پزشکی هنوز ادامه دارد. در قرن بیستم و بیست‌ویکم میلادی، مطالعات بیشتری روی هیپنوتیزم انجام شد. درنتیجه، متخصصان به درک بهتری از ماهیت و کارکرد آن برای به‌دست آوردن مزایای سلامتی و فوایدش رسیدند.

در مطلب جدیدی که در مجله‌ی مقالات علوم اعصاب و رفتار زیستی منتشر شده، هیپنوتیزم را نوعی کنترل ضمیر خودآگاه تعریف کرده‌اند. در این فرایند «تصاویر ذهنی از فیزیولوژی، آگاهی و رفتار فرد پیشی می‌گیرد.»

همان‌طور که نویسندگان این مقالات توضیح داده‌اند، هیپنوتیزم بر پایه‌ی دو عنصر اصلی است: قیاس و تلقین. در هیپنوتیزم، «قیاس» اولین پیشنهادی است که در طول پروسه به سوژه داده می‌شود؛ هرچند جزئیات تشکیل‌دهنده‌ی آن هم‌چنان مورد بحث و بررسی است.

تلقین‌های هیپنوتیزمی معمولا به‌عنوان مفاهیم کلی بیان می‌شوند که در ظاهر موجب پاسخ‌های غیرمستقیم از شرکت‌کننده می‌شوند. برخی شرکت‌کنندگان تصور می‌کنند که هیچ کنترلی بر روی این موقعیت ندارند.

برخی مردم قابلیت تلقین‌پذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند. طبق نتایج محققان، کسانی که در هیپنوتیزم از این قابلیت برخوردار هستند، احتمالا حالت فکری آزادتری دارند.

حالت تلقین‌پذیری در هیپنوتیزم یعنی بتوانیم: تغییراتِ تلقین‌شده در زمینه‌ی فیزیولوژی، ادراکات، احساسات، افکار یا رفتار را تجربه کنیم.

روش‌های تصویربرداری عصبی نشان می‌دهد که افرادی که از قابلیت تلقین‌پذیری بالایی برخوردار هستند، در قشر جلوی مخ و سینگولیت کورتکس‌شان سطح فعالیت بالاتری در مراحل مختلف هیپنوتیزم دارند.

این قسمت‌های مغز شامل طیف عملکردهای پیچیده‌ای مثل حافظه و ادراک، پردازش احساسات و یادگیری وظایف می‌شود. با‌ وجود این، مکانیزم خاص مغز (که در هیپنوتیزم در جریان قرار می‌گیرد) همچنان نامشخص است.

هیپنوتیزم به دلیل تلقین پذیری و تسلط ذهن بر جسم تاثیر میگذارد..بخش اصلی وجود انسان ذهن است نه جسم..

منبع:با استفاده از سایت چطور دات کام

هیپنوتیزم..هیپنوتیزم درمانی .. دکتر هیپنوتیزمدرمانی .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم غرب تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در شمال تهران ..بهترین متخصص هیپنوتیزم در ایران .. هیپنوتیزمکار با تجربه .. هیپنوتیزمدرمانگر خوب و با تجربه .. بهترین دکتر هیپنوتیزم در تهران .هیپنوتیزم..هیپنوتیزم درمانی .. دکتر هیپنوتیزمدرمانی .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم غرب تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در شمال تهران ..هترین متخصص هیپنوتیزم در ایران .. هیپنوتیزمکار با تجربه .. هیپنوتیزمدرمانگر خوب و با تجربه .. بهترین دکتر هیپنوتیزم در تهران .هیپنوتیزم..هیپنوتیزم درمانی .. دکتر هیپنوتیزمدرمانی .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم غرب تهران .. بهترین متخصص هیپنوتیزم در شمال تهران ..بهترین متخصص هیپنوتیزم در ایران .. هیپنوتیزمکار با تجربه .. هیپنوتیزمدرمانگر خوب و با تجربه .. بهترین دکتر هیپنوتیزم در تهران

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.