تیر ۱۵۱۳۹۱
 

هیپنوتیزم کاربردهای زیادی دارد،چه در بعد جسمانی و چه در بعد ذهنی یا روان.امروزه کاربردهای دانش هیپنوتیزم به حدی وسیع و گسترده شده است که در مواردی غیر قابل باور و حتی غلو آمیز جلوه میکند.در این مقاله یکی از اصلیترین کاربردهای دانش و علم هیپنوتیزم ارائه میشود و آن تغییر قالبهای فکری با هیپنوتیزم است…

چگونه هیپنوتیزم موثر واقع میشود.

در حالت هیپنوز و خلسه ذهن انسان بسیار انعطاف پذیر میشود و لذا تغییر دادن آن نسبت به روشهای معمول رواندرمانی آسانتر میشود.من برای بیمارانم این مثال را میاورم که آیا میشه آهن یا فلز دیگری را فرم دهید و به شکل مثلا پیچ یا مهره در بیاورید؟ مسلما نه.ولی برای این کار باید آهن را با آتش ذوب کنید بعد آنرا در یک قالب قرار داده تا به شکل مورد نظر در آید.ذهن انسان با گذشت زمان مثل آهن سفت و محکم میشود و نمیتوان به سادگی در آن فرم مورد نظرتان را ایجاد کنید . تنها در شرایط خلسه یا هیپنوز است که بسیاری از افکار و ذهنیتهای آزار دهند انعطاف پذیر شده و راحت تر از روشهای معمول رواندرمانی میتوان در آن تغییر ایجاد کرد.

 

در طول هیپنوتیزم، تلقیناتی از طرف هیپنوتیزم کننده به فرد می شود که انتظار می رود در ایجاد تغییر یا تغییراتی در زندگی وی موثر باشند.پیش از انجام هیپنوتیزم لازم است با همکاری هیپنوتیزم کننده و هیپنوتیزم شونده،فهرستی ازاین تلقینات را که احتمال می رود برای فرد هیپنوتیزم شونده، مفید باشد تهیه کرد. البته اگر خود هیپنوتیزم شونده، این تلقینات را تعیین کند بهتر است، چرا که در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که تلقینات در وی موثر واقع شوند. نقش هیپنوتیزم کننده باید شبیه یک راهنما باشد که به آرامی هیپنوتیزم شونده را در این مسیر راهنمایی و کنترل می کند.

در واقع، هیپنوتیزم در تعبیر ذهنی فرد از تجربیاتش، تغییر و تحول ایجاد می کند. هیپنوتیزم می تواند افکار، رفتار و احساسات فرد را تغییر دهد. به هر حال، در حالت هیپنوتیزم، فرد عمیقا” متمرکز، نسبت به هر چیز دیگری که در اطرافش رخ می دهد بی توجه و مجذوب سخنان هیپنوتیزم کننده است.

وقتی هیپنوتیزم کننده با استفاده از کلمات فرد را هیپنوتیزم می کند، او بسیارتلقین پذیر می شود. در این مرحله، هیپنوتیزم کننده عقاید و ذهنیات جدید را برای وی مطرح می کند. ذهن نا خود آگاه این عقاید را جذب کرده و به حیطه تفکر فرد وارد می سازد. در این حالت، یعنی زمانی که فرد این مرحله از پذیرش و تلقین پذیری را پشت سر گذاشت، موانع ذهنی خود را کنار می گذارد. جالب است که عقایدی اجازه راهیابی به ذهن فرد را می یابند که در حالت عادی ممکن است در مقابلشان ایستادگی کند. این حالت را می توان چنین توصیف کرد که گیرنده های عقلی و انتقادی فرد خاموش است و وی آمادگی پذیرش بالایی دارد.

فرد اطلاعات جدید را، به خصوص اطلاعاتی را که نسبت به کسب یا ارایه آنها محتاط است، پس نمی زند.ضمیر خود آگاه فرد، تمایل زیادی به تجزیه و تحلیل مسایل دارد و نیز می تواند قضاوت کرده و نظریه ها را رد یا قبول کند. اما هنگام هیپنوتیزم ضمیر خود آگاه کارایی خود را از دست می دهد و ضمیر ناخود آگاه یا ذهن هیپنوتیزم شونده بدون هیچ سوالی تمام اطلاعات را می پذیرد.پس از این که نظریه ها یا تلقینات جدید به فرد می رسند، فرصت درک آنها نیز فراهم می شود و اینجاست که هیپنوتیزم تمام می شود هیپنوتیزم کننده آرام آرام فرد را به حالت عادی بر می گرداند.

در طول هیپنوتیزم، فرد کاملا” بر اعمال خود کنترل دارد و می تواند صحبت کند، بشنود،حرکت کند و حتی هر زمان که مایل باشد به حالت عادی برگردد. باقی ماندن در حالت هیپنوتیزم بدون رضایت، میل و رغبت فرد هیپنوتیزم شونده غیر ممکن است.

تغییر قالب فکری

یک نقاشی قدیمی را در نظر بگیرید که در یک قاب سیاه رنگ قدیمی، سالهاست بر دیوار اتاق نشیمن منزل آویزان است. علی رقم قدیمی بودن نقاشی، وقتی آن را از قاب سیاه رنگ خود خارج کرده و در یک قاب جدید مثلا” با رنگ لیمویی قرار بدهیم، جلوه تازه ای به خود می گیرد و در واقع احیا می شود. هیپنوتیزم نیز مثل این قاب جدید، افکار و باورهای جدیدی را در ذهن قرار می دهد و به آنها زندگی می بخشد.هیپنوتیزم به زندگی فرد معنا می بخشد و واقعا” تحول در زندگی اش ایجاد می کند، طوری که بتواند کارهایی را که سالها در پی انجام آنها بوده و نمی توانسته انجام بدهد، از سر بگیرد. مثلا” می تواند تمرینات ورزشی را از نو شروع کند، غذا خوردن های بی موقع و بد خوابی و بی خوابیهای خود را درمان کند و …تجدید نظر همیشه کار آسانی نیست و از این رو نیاز به کمک یک هیپنوتیزم کننده در این حالت بیشتر احساس می شود. بعد از یک جلسه هیپنوتیزم شدن، فرد می تواند برداشت یا تصویر ذهنی خود را از یک موقعیت تغییر دهدو به جای داشتن یک ذهنیت منفی و آزار دهنده، از آن تصویری جدیدتر و مطلوب تر داشته باشد.

-ارائه تصویری مثبت از زندگی و خاطرات.

یکی از ویژگیهای مثبت هیپنوتیزم ارایه تصویر جدید و مثبت از تجربه های قبلی است. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

فرض کنید که در حال رانندگی در یک کویر می باشید و ناگهان ماشین شما خراب می شود. هوا خیلی گرم است و شما هر لحظه عصبی تر می شوید و اصطلاحا” به هم می ریزید. حال، وضعیت دیگری را متصور شوید. فرض کنید در سواحل دریا در وسط تابستان منتظر دوستان خود هستید.هوا نیز به همان اندازه گرم است. اما در این حالت، از آنجایی که قرار است دوستان شما بیایند و اوقات خوشی را در کنار دریا داشته باشید، گرما آنقدر ها هم شما را اذیت نمی کند. چرا یک وضعیت قابل تحمل است اما وضعیت دیگر این طور نیست؟ اینجاست که هیپنوتیزم به کمک می آید تا وضعیت وخیم را به موقعیتهای مطلوب تبدیل کند.هیپنوتیزم کننده به راحتی می تواند قالب فکری فرد را عوض کند، به خصوص در شرایطی که خود فرد توانایی انجام چنین کاری را نداشته باشد. هیپنوتیزم کننده می تواند فرد را متقاعد کند که گل کلم خیلی خوشمزه است، امتحان ریاضی خیلی آسان و ماندن در ترافیک درساعات شلوغی شهر خیلی لذت بخش است. تنها وظیفه فرد این است که تصمیم بگیرد چه می خواهد و سپس درصدد اصلاح آن برآید.

================

کلمات کلیدی=هیپنوتیزم،هیپنوتیزم کننده خوب در تهران،هینوتراپی،هیپنوتراپیست،بهترین هیپنوتیزور در تهران،هیپنوتراپیست خوب در تهران،مراکز هیپنوتیزم،تلفن مرکز هیپنوتیزم،هیپنوتیزم درمان کننده در غرب تهران.هیپنوتیزم،هیپنوتیزم کننده خوب در تهران،هینوتراپی،هیپنوتراپیست،بهترین هیپنوتیزور در تهران،هیپنوتراپیست خوب در تهران،مراکز هیپنوتیزم،تلفن مرکز هیپنوتیزم،هیپنوتیزم درمان کننده در غرب تهران.

  یک پاسخ به “کاربرد هیپنوتیزم در تغییر قالبهای فکری.”

  1. ممنون مطالب جالبی بود خیلی خوشم آمد . من فکر می کنم خودم به این روش درمان احتیاج دارم . اما متاسفانه نه جای می شناسم که برم و حس می کنم باید هزینه سنگینی داشته باشه

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.