مرداد ۰۹۱۳۹۹
 

به جرأت می‌توان گفت زیربنای تمام موفقیت‌های انسان داشتن اعتماد به نفس خوب و بالاست، اما هستند انسان‌هایی که اعتماد به نفس کاذب دارند، خود را برتر از دیگران می‌بینند و برای شخصیت دیگران ارزشی قائل نیستند، اینگونه افراد دچار خود بزرگ بینی شده و بدون آنکه خود بدانند، در مسیر تخریب زندگی و ارتباطات خود، قرار میگیرند.

 علت خود شیفتگی  به نوع تربیت آن‌ها در کودکی بر می‌گردد، توجه زیاد و مخرب والدین در بعضی مواقع موجب تثبیت شخصیت خودبزرگ بینی در کودکان می‌شود و این امر در بزرگسالی می‌تواند برای وی دردسر ساز شود.در تربیت این افراد منطقی بودن و واقع بین بودن وجود ندارد و این اشخاص قدرت همدلی ضعیفی با دیگران دارند.

همانطور که به دست آوردن موفقیت‌های کوچک باعث می‌شود یک شخص روز به روز اعتماد به نفس بیشتری کسب کند، اما گاهی شخص با خود فریبی تبدیل می‌شود به یک شخصیت خودبزرگ بین و تصور می‌کند، چون موفقیت‌هایی کسب کرده است، پس شخصیتی برتر نسبت به اطرافیان دارد، این تصور غلط باعث می‌شود که شخصیت و مهارت‌های دیگران را به حساب نیاورد و یا به سخره گیرد و خود را فردی همه چیز دان، در نظر گیرد.

 افراد خودشیفته کم کم شروع می‌کنند به امر و نهی کردن دیگران، قضاوت کردن آن‌ها و به سخره گرفتن تلاش‌های دیگران، تمام این عکس العمل‌ها و تغییرات به صورت ناخود آگاه شکل می‌گیرد، چون باور غلطی دارند که از همه برتر و بالاترند. این افراد معمولا موفقیت‌های دیگران را نادیده می‌گیرند و زمانی که از موفقیت دیگران صحبتی می‌شود، سعی می‌کنند به جنبه‌های منفی قضیه تمرکز کنند و نکاتی را پیدا کنند که بتوانند، آن موفقیت را بی ارزش جلوه دهند.

 افراد خود بزرگ بین به مرور زمان دوستان صمیمی خود را از دست می‌دهند و ارتباطاتشان محدود می‌شود،چراکه در هر جمعی که حضور پیدا می‌کنند، با رفتار و طرز برخورد خود حس بدی به جمع انتقال می‌دهند و این امر باعث می‌شود کم کم دیگران از او فاصله بگیرند.

متاسفانه چون هیچ وقت متوجه مشکل خود نمیشوند برای درمان مشکل خود مراجعه نمیکنند.این افراد جزو انسانهای سمی هستند و در رابطه به هیچ عنوان موفق نیستند و ازدواجهای پرخطر دارند.

این افراد توسط دیگران طرد میشوند و در درازمدت منزوی میشوند.اختلال شخصیت خودشیفته در مردان بسیار بیشتر از زنان هست و متاسفانه از اختلالات شایع در ایران است…

دکتر دارابی

(متخصص روانشناسی و رواندرمانی، استاد دانشگاه)

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.