اسفند ۰۱۱۳۹۹
 

کلینیک رواندرمانی افسردگی  دکتر دارابی-با بیش از ۲۵ سال تجربه بالینی و دانشگاهی

-رزرو نوبت ۴۴۰۳۰۷۱۹

-افسردگی چیست؟علل و عوامل و درمان افسردگی…

تعریف افسردگی و یا افسردگی چیست ؟ افسردگی یک حالت روانی و جسمانی است که فرد در آن حالت احساس غمگینی ، نا امیدی ، بی انگیزه بودن نسبت به امورات زندگی و بی حصله بودن و احساس خستگی جسمانی و بطور کلی دید و نگرش منفی نسبت به دنیای اطراف خود . از دید مردم عادی  افسردگی را می توان  غمگینی ، نا امیدی ، گوشه گیری و بی حوصلگی و یا جمع گریز بودن  تعریف نمود .

در صورتی که بسیاری از اوقات افراد افسرده  علائم  افسردگی عامه پسند را از خود نشان نمی دهند  و بنظر می رسد که اصلا” افسرده نیستند اما ناگهان متوجه می شویم که چنین فردی اقدام به خود کشی و یا خود کشی کرده است . دانستن این تعارف به درمان افسردگی کمک می کند.

علائم افسردگی

افسردگی دارای علائم بسیاری است که اگر کسی چند تا از آن علائم را برای یک دوره زمانی مثلا” بیش از ۲ هفته داشته باشد می توان گفت آن فرد دارای افسردگی است . بطور کلی علائم افسردگی عبارتند از :

بی حوصلگی  –   احساس خستگی مفرط  –  لذت نبردن از امورات زندگی  –   بغض و گریه  –   کاهش اعتماد به نفس  – گوشه گیری –   افکار خودکشی –  اقدام به خودکشی  –  بد بینی  –  شکاکیت –  نا امیدی  –  پر خوری یا  کم خوری  –  پر خوابی یا  کم خوابی  –  ترس : ترس از سوسک ، ترس از گربه ، ترس از هواپیما ، ترس از فضای بسته ، ترس از آسانسور ، ترس از  مرگ ، ترس از بیمارستان ، ترس از دکتر ، ترس از آمپول ، ترس از رابطه زناشویی (واژینیسم  یا واژینیسموس ) ، ترس از تاریکی ، ترس از فضای باز ، ترس از مترو ، ترس از پله برقی  –   عدم تمرکز حواس   –   فراموشی   –   خشم  – تنفر  –  حسادت  –   درد های جسمانی و عضلانی مانند سردرد ( میگرن ) بدون منشاء پزشکی   –   آشفتگی ظاهری    – احساس درماندگی   –   قضاوت منفی  و . . . توجه به این علائم در تشخیص به موقع افسردگی بسیار حائز اهمیت است.

علل افسردگی

با توجه به تجربیات درمانی و به اعتقاد شخصی علل افسردگی را می توان به چهار عامل تقسیم نمود که عبارتند از :

۱-عدم اعتماد به نفس ۲-طرز تفکر و نگرش ۳-وقایع تلخ زندگی ۴-عوامل زیستی یا فیزیو لوژیکی.

۱-عدم اعتماد به نفس :

اعتماد به نفس یکی از ویژگی های شخصیتی است که در طول دوران رشد مخصوصا” در دوران کودکی و تحت تاثیر تربیت خانواده  بخصوص والدین و یا برادران و خواهران بزرگتر از خود شکل می گیرد . اعتماد به نفس می تواند در مورد مسائل مختلف مانند باور به عملکرد اجتماعی و یا باور به ویؤگی ظاهری و یا در مورد عملکرد های خاص خود  باشد .

بطور کلی اعتماد به نفس یعنی باور به توانمندی های خویش ، این باور می تواند در مورد ظاهر خود باشد و یا در مورد عملکرد خود باشد . بسیاری از اوقات مشاهده شده که ارتباط مثبتی بین اعتماد به نفس فرد و آن ویژگی شخصیتی وجود ندارد . مثلا” دختر خانم و یا آقا پسری که دارای ظاهر بسیار خوبی است با این حال این زیبایی را قبول نداشته و احساس می کند دارای ظاهر خوبی نیست.

بنا بر این چنین احساسی باعث گوشه گیری و دوری گزینی و در نتیجه افسردگی می شود .مورد بعد اعتماد به نفس در مورد عملکرد اجتمایی می باشد ، مثلا” افراد کمرو و خجالتی از آن جایی که قادر به ارتباط موثر در روابط اجتمایی نبوده  و حتی بسیاری از اوقات قادر به دفاع از خود و یا گرفتن حق خود  نمی شوند و یا اینکه از ابراز وجود در جمع می هراس اند و … اینگونه افراد نیز آرام آرام دچار افسردگی می گردند .

بنابر این می توان نتیجه گرفت یکی از دلایل افسردگی عدم اعتماد به نفس و یا عدم خود باوری می باشد .

۲- طرز تفکر و نگرش :

یکی دیگر از عوامل افسردگی طرز تفکر و نگرش افراد است. یعنی انسان هایی که دارای انتظارات و توقعات بیش از حد از دیگران می باشند  ، و وقتی که این انتظارات و توقعات برآورده نمی شود  ناچارا” دچار سرخوردگی و در طولانی مدت دچار افسردگی می گردند . کمال گرایی یا پرفکت شنیست بودن بیش از حد نیز می تواند باعث افسردگی شود.

یعنی کسانی که به دنبال اهداف بیش از حد بزرگ بطوری که با توانمندی آنها مطابقت نمی کند و در نتیجه به آن نیز نمی توانند برسند در نتیجه دچار افسردگی می شوند .

مثلا” دختر خانمی که  به دنبال خواستگاری است که هم پولدار و هم تحصیلات بالا و هم جوان و هم خوش تیپ و زیبا  باشد .طبیعتا” پیدا کردن فردی با این ویژگی بسیار کم اتفاق می افتد، در نتیجه  چنین فردی ناگهان متوجه می شود ۳۵ تا ۴۰ سال از عمرش گذشته هنوز ازدواج نکرده و در نتیجه دچار افسردگی می شود .البته عامل طرز تفکر و نگرش بحث بسیار گسترده ای می طلبد و  با این بحث کوچک تمام نمی شود .

۳–وقایع تلخ زندگی :

عامل بعدی افسردگی اتفاقات ناگواری است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد . این وقایع عبارتند از ،از دست دادن عزیزی ، بیماری ،طلاق ، تصادف، تجاوز ، سیل ، زلزله ، شکست کاری ، شکست عاطفی و غیره  . البته شدت هر یک از رخداد های زندگی و ویژگی های شخصیتی افراد نیز در مبتلا شدن به افسردگی اثر دارد . بنا بر این ممکن است بیماری خود و یا یکی از نزدیکان باعث افسردگی و یا افسردگی همسان همه  اعضاء خانواده نشود .

ممکن است در یک حادثه طبیعی که به همه افراد یک منطقه به طور یکسان آسیب رسیده ، همه این افراد  بطور یکسان دچار افسردگی نشوند . اما  این اتفاقات و بروز علائم برای شناسایی و درمان به موقع افسردگی بسیار مهم است

۴-عوامل زیستی یا فیزیو لوژیکی:

عوامل ژنتیکی و عملکرد هورمونی و شیمیایی دو مورد از عوامل اثر گذار در بروز افسردگی و دیگر اختلالات روانی می باشد . افرادی که دارای آمادگی ژنتیکی بیشتری در مبتلا شدن به افسردگی و اختلالات روانی هستند  ، هنگامی که تحت استرس ها و فشارهای روانی قرار می گیرند زود تر و نیز  بیشتر از کسانی که از آمادگی ژنتیکی کمتری برای افسردگی برخوردار اند ، دچار افسردگی می شوند .

بنا بر این اینگونه افراد برای اینکه  بطور کلی مبتلا به اختلالات روانی و یا افسردگی نشوند و یا کمتر شوند ، باید از شرایط محیطی آرامی برخوردار باشند و یا اینکه بوسیله مشاوره های روانشناسی  مکانیزم های روانی  خود را تقویت نمایند .

پیامد افسردگی – درمان افسردگی

افسردگی می تواند  باعث خسارت سنگین و جبران ناپذیری  به خانواده و یا  به جامعه  و محیط کار وارد نماید . بستگی به اینکه چه حالتی از افسردگی بر فرد حاکم باشد  با نوع  آسیبی که به خانواده و یا به جامعه و یا محیط کار وارد می کند ، متفاوت است . مثلا” بدبینی و شکاکیت بیش از حد  نسبت به مسائل ناموسی  یکی از عوامل افسردگی است که می تواند باعث از هم پاشیده شدن خانواده شود ، اما در تعامل اجتماعی و یا محیط کار چندان اختلالی ایجاد نکند .

بطور کلی بستگی به این که چه حالت هایی از افسردگی در کنار هم  در یک فرد وجود داشته باشد پیامد های متفاوتی را می توان از آن فرد انتظار داشت . همچنین افراد افسرده  به محیط اطراف خود بدبین بوده و حس منفی و ناخوشایندی را از خود بروز می دهند .

گاهی اوقات افراد افسرده از حالت خمودی و بی حالی بیرون آمده  و عصبی و پرخاشگر می شوند . معمولا”  در حالت افسردگی خشم به سمت درون بوده و در نتیجه ممکن است چنین  افرادی اقدام به خودکشی نمایند . و پرخاشگری حالت بیرونی افسردگی است ، که در این حالت فرد افسرده خشم درونی خود را به صورت عصبانیت و پرخاشگری به سمت اطرافیان نشان می دهد . برای جلوگیری از بروز این نوع پیامد ها بایه به دنبال درمان افسردگی باشیم.

درمان افسردگی با هیپنوتیزم درمانی (هیپنوتراپی)

با توجه به علت افسردگی ، درمان افسردگی نیز متفاوت است . مثلا”  افسردگی با علت ژنتیکی به دارو درمانی بهتر جواب می دهد ، اگرچه روان درمانی نیز برای این گروه از افراد بسیار مهم می باشد . اما افسردگی هایی با علل محیطی و شخصی را می توان  با تاکید بر روش های روان  درمانی با رویکرد شناختی و رفتار درمانی تحت درمان قرار داد . با این حال گاهی اوقات باید از دارو درمانی نیز برای این نوع از افسردگی ها  استفاده نمود .

با این حال بنظر می رسد هیپنوتیزم درمانی به همراه روان درمانی و گاهی اوقات به همراه دارو درمانی یکی از موثر ترین روش های درمان افسردگی باشد .

نقل از سایت آوا

کلمات کلیدی؛افسردگی.درمان افسردگی .دکتر درمان افسردگی.بهترین درمان افسردگی.افسردگی ارثی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.کلمات کلیدی؛افسردگی.درمان افسردگی .دکتر درمان افسردگی.بهترین درمان افسردگی.افسردگی ارثی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.کلمات کلیدی؛افسردگی.درمان افسردگی .دکتر درمان افسردگی.بهترین درمان افسردگی.افسردگی ارثی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.کلمات کلیدی؛افسردگی.درمان افسردگی .دکتر درمان افسردگی.بهترین درمان افسردگی.افسردگی ارثی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.دکتر در درمان افسردگی،روانکاوی افسردگی،بهترین دکتر روانشناس در درمان افسردگی.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.