مرداد ۱۸۱۳۹۱
 

بیماری پی تی اس دی(p.t.s.d) یکی از انواع اختلالات اضطرابی است .این بیماری روانی در اثر حوادث و رویدادهایی بوجود می آید که این وقایع فراتر از طاقت و  ظرفیت روانی فرد باشد.حوادثی مثل سیل،زلزله،جنگ و از دست دادن نزدیکان در تصادفات رانندگی،تجاوز جن سی و هر رفتار خشونت بار و وحشیانه،تولید ptsd میکنند که مهمترین ویژگی آن اضطراب دائمی و گوش به زنگی بیش از حد،افسردگی و تجربه مجدد حادثه (reexperience)در خواب و بیداری است.درمان این بیماری سابق بر این دشوار و حتی غیر ممکن تلقی میشد،ولی در یک دهه اخیر با پیشرفت تکنیکهای درمانی روان شناختی،درمان این بیماری ممکن شده است،به این شرط که تشخیص درست و به موقع داده شود و روش رواندرمانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. گاهی این بیماری در درون سایر بیماریها پنهان میشود و روان شناس (حتی بالینی) در مواردی قادر به تشخیص درست این بیماری نیست.متاسفانه این بیماری در ایران شیوع زیادی دارد.اگر مبتلا به ptsd هستید آنرا از روانشناس خود پنهان نکنید.شما خاطرات تلخ خود را بگوئید و روانشناستان اگر کاربلد باشد میتواند تشخیص داده و در درمان آن به شما کمک کند.

 

علائم پی.تی.اس.دی چه زمانی شروع میگردد؟

 علائم PTSD مي تواند بعد از يك تاخير  چند هفته اي و يا چند ماهه شروع گردند.آنها معمولآ در طی 6 ماه پس از حادثه ناگوار ظاهر میگردند. بسياري از بیماران، احساس غم عميق ، افسردگي ، اضطراب، احساس گناه و يا عصبانيت مي كنند . به غير از اين احساسات  قابل درك ، سه نوع عمده علائم ديگرهم  وجود دارند :

1-     فلش بک و كابوس:

آن حادثه مداوما پيش چشمتان  تكرار مي شود.اين علامت ممكن به صورت فلش بک(تکرار حادثه در ذهن و خیال و حتی در خواب) ظاهر شود. این تجربیات ممكن است آن چنان واقعي به نظر برسند كه شما احساس كنيد واقعا آن حادثه در حال اتفاق افتادن است. شما آن را در ذهن خود مي بينيد اما ممكن است احساسات (ترس ،  تعريق) و يا حواس فيزيكي (اعم از شنوايي ،بويايي،درد)كه همراه حادثه بوده است، دوباره احساس و تجربه شود.

چيزهاي معمولي ممكن است باعث فلش بك شوند. بعنوان مثال اگر شما يك حادثه رانندگي در يك هواي باراني داشته ايد يك روز باراني ممكن است باعث فلش بك شود.

2- دوري گزيني و بي تفاوتي:

 دوباره زنده كردن خاطرات ممكن است بسيار افسرده كننده باشد بنا براين ممكن است شما بخواهيد به آنها بي توجهي كنيد مثلا شما خودتان را با سرگرمي ،  زياد كار كردن،  يا حل كردن جدول و يا معما مشغول مي كنيد. شما از مكانها  و افرادي كه باعث به یاد آوردن حادثه مي گردند  اجتناب مي ورزيد.

 شما ممكن است خود را به بي تفاوتي كامل بزنبد. شما كمتر با ديگران ارتباط برقرار مي كنيد و در نتيجه زندگي كردن و كار كردن با شما سخت تر مي گردد.

3- در حالت گارد به سر بردن(On guard):

 شما ممكن است هميشه در حالت آماده باش بسر ببريد گويي كه منتظر خطر مي باشيد. شما نمي توانيد احساس آرامش كنيد. احساس اضطراب داريد و به سختي به خواب فرو ميرويد. اطرافيان شما مي بينند كه شما بيقرار و نا آرام هستيد این حالت را گوش به زنگی هم می گویند(انگار خطری در راه است).

-علايم ديگر:

 واكنش احساسي به استرس اغلب با دردهای عضلانی- ضربان قلب نامنظم – اسهال – ترس -افسردگی  مصرف مواد مخدر – استفاده از الکل و … همراه هستند.

 – چرا حوا دث ناگوار بسيار تكان دهنده هستند؟  

  حوادث ناگوار و فراتر از ظرفیت روانی،اين احساس را كه زندگي زيبا و تا حد معقولي ايمن ميباشد و ما ايمن هستيم راتحت تاثير قرار ميدهند. يك حادثه ناگوار بطور واضحي به ما مي گويد كه ما ممكن است در هر لحظه اي فوت كنيم. علايم PTSD قسمتي از يك واكنش طبيعي به يك حادثه بالقوه مرگ آور ميباشد.

 -آيا هر كسي بعد از يك حادثه دچار  PTSDمي گردد؟

 لزوما نه . اما تقريبا هر كسي علايم PTSD را در طي ماه اول تجربه خواهد كرد. اين به شما كمك خواهد كرد كه  به پيش برويد و همچنين  باعث فهم آن تجربيات تلخ مي گردد. اين يك  واكنش استرسي حاد ميباشد. اغلب افراد پس از چند هفته به آرامي با اتفاقات پيش آمده كنار مي آيند و علایم استرس به مرور از بین میروند.

 اما همه خوش شانس نيستند . حدود يك سوم افراد متوجه مي شوند كه علائمشان ادامه پيدامي كند و نمي توانند با آنچه كه اتفاق افتاده است كنار بيايند . گويي كه راه خلاصي وجود ندارد . علائم استرس پس از حادثه، اگر چه ذاتاً طبيعي مي باشند ، اما وقتي علائم طولاني گردند ،خود تبديل به يك مشكل مي گردد كه به آن بيماري استرس پس از حادثه (PTSD) مي گويند .

چه چيزي PTSDرا تشديد مي كند؟

هر چه حادثه اسفناكتر باشد احتمال ابتلا به بيماري استرس پس از سانحه  بيشتر مي گردد . اسفناك ترين حوادث عبارتند از :

– مرگ ناگهاني و غير منتظره.

– حادثه مكرر و طولاني.

– وقتي نمي توانيم از حادثه فرار كنيم.

– حادثه ايجاد شده توسط  انسان.

– وقتي افراد زيادي فوت مي كنند.

– حادثه منجر شونده به نقص عضو يا قطع دست و پا.

– وقتي كودكان قرباني مي شوند.

-درمان اختلال پی تی اس دی:

1-رواندرماني :

همه انواع رواندرماني هاي موثر در PTSD ، بر روي آن حادثه نا گوار كه علائم را ايجاد كرده اند تمركز مي كنند نه بر روي زندگي گذشته بیمار. شما نمي توانيد آنچه را که اتفاق افتاده است تغييردهيد و يا فراموش كنيد اما شما مي توانيد ياد بگيريد طور ديگري درباره آن ،درباره جهان  و درباره زندگيتان فكر كنيد .


شما بايد قادر باشيد آنچه را كه اتفاق افتاده است تا آنجايي كه ممكن است بدون اينكه دچار وحشت و اضطراب شويد به خاطر آوريد . اين درمان ها به شما كمك مي كند تا حوادث ناگواري كه داشته ايد را به زبان آوريد . از طریق به ياد آوردن حادثه ، غلبه كردن به آن و برخورد معقول با آن، ذهنتان مي تواند كار طبيعي اش را كه شامل زدودن خاطرات گذشته و پرداختن به كارهاي ديگر است را انجام دهد.


اگر شما بتوانيد دوباره احساس امنيت داشته باشيد و احساساتتان را كنترل كنيد ، شما احتياج زيادي به دوري گزيدن از آن خاطرات ناگوار را نداريد . در واقع ، شما مي توانيد دوباره خاطرات گذشته خود را به كنترل در آوريد و بنابراين مي توانيد در رابطه با آنها تنها وقتي فكر كنيد كه شما مي خواهيد ، نه آنكه آنها به صورت خود به خود به ذهنتان هجوم آورید.

جلسات بايد به صورت حداقل هفتگي برگزارشوند و بايد به مدت 12-8 هفته طول بكشد. اگر چه جلسات حدوداً 1 ساعت طول مي كشند ، اما ممكن است تا 90 دقيقه هم طول بكشند.


درمان شناختي رفتاري (CBT) راهي است كه به شما كمك مي كند تا به گونه ديگري درباره خاطرات نا مطلوبتان فكر كنيد . بنابراين آنها كمتر استرس زا ميشوند و بيشتر قابل كنترل مي گردند . معمولاً ، اين نوع درمان شامل چند جلسه آرامش بخشي (relaxation)  هم ميباشد. ضمنا حساسيت زدايي نظامدار و تکنیک بازپردازش حركت چشم (ای.ام.دی.آر) بسیار موثر اعلام شده است.

-درمانهای دارويي:

قرصهاي ضد افسردگي SSRI باعث كاهش شدت علائم PTSD مي شوند و در رفع علائم افسردگي كه به طور همزمان با اضطراب حضور دارند، موثر واقع میشوند.از سوی دیگر داروهای ضد اضطراب هم همزمان باید استفاده شوند.این داروها باید توسط روانپزشک(متخصص اعصاب و روان) تجویز شوند.

============


متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.