مرداد ۲۹۱۳۹۱
 

مقدمه

بشنو از نی چون حکایت می کند         از جدائیها شکایت میکند

  به عنوان یک روان شناس و مشاور تاکنون افراد زیادی به دلیل شکستهای عشقی و یا جدایی، به من مراجعه کرده اند . این مشکل دامنگیر خیلی از افراد بوده و هست و خواهد بود  .برخورد با این مشکل با توجه به میزان بلوغ عاطفی و میزان منطقی بودن و نیز نوع کاراکتر یا شخصیت ،در افراد مختلف متفاوت است.فردی که به شکست عشقی مبتلا میشود دچار یک بحران عاطفی می شود که اگر به تنهایی قادر به کنار آمدن با آن نیست باید از یک روانشناس آشنا به این مسائل مشاوره داشته باشد. باید بپذیرید که وارد یک استرس جدی شده اید و نباید انرا دست کم بگیرید.به قول یکی از استادانمان، جدایی و طلاق مثل سقوط بهمن و گیر کردنمان در زیر ان است.بنابر این بدانید که هر تصمیمی که بگیرید شاید اشتباه باشد.مثلا تصمیم به دوستی با فردی دیگر برای فراموش کردن عشق قبلی یا…ازدواجی دیگر بدون مشورت با یک روانشناس یا مشاور در این امور و…

  همه در طول زندگی خود گاهی طرد می شوند. به خاطر همین می دانم که بدترین احساس روی زمین است.

   افرادیکه طرد شده باشند معمولاً شدیداً شوکه و عصبی می شوند. تعجب می کنند که آیا می توانند به قسمت دیگری از زندگی خود اعتماد کنند یا نه چون این طرد شدگی قضاوت خود آنها را هم زیر سوال برده است.خیلی وقت ها مراجعانم که برای مشاوره می آیند، با تمام شدن رابطه شان کنار آمده اند و طوری به نظر می رسند که انگار در حال بهبودی از یک عمل جراحی بسیار جدی یااز یک تصادف اتومبیل هستند.

   از دست دادن کسی که دوستش دارید، خلائی سنگین در دل شما باقی می گذارد. این عذاب باعث می شود انتظار روزهایی را بکشید که زندگی برایتان آسانتر شود و همچنان امیدوار می مانید که طرفتان برگردد، گاهی اوقات حتی بعد از سالها زندگی مجردی.


باورهای  اشتباه

 ۱- ممکن است حس کنید که اگر طرفتان برنگردد، دیگر هیچکس نمی تواند آن خلاء را در زندگی شما پر کند و دیگر نمی توانید عاشق کسی شوید. این حرف کاملاً پوچ است اما غم و اندوه باعث می شود نتوانیم درست فکر کنیم.

چندین و چند بار پیش آمده که مراجعانم  به من گفته اند: “زندگی من هم اینطور بود دیگه. من دیگه نمی تونم کسی رو پیدا کنم. هیچکس دیگه عاشق من نمیشه”.  این ناامیدی نشانه افسردگی بعد از این اتفاق است.

۲-با توجه به این افکار تصمیم بگیرید که به زندگی خود پایان دهید.چون در آن شرایط همه چیز را منفی و سیاه می بینید.

۳-من دیگر فردی بهتر از او را پیدا نخواهم کرد.اما گذشت زمان نشان خواهد داد که اشتباه می کردید.

۴-نتیجه گیری شتابزده و اینکه همه مردها یا زنها همینگونه اند.

قبول کنید که همه چیز تمام شده است

خوب حالا باید ببینیم چطور می توانید با این درد کنار بیایید؟  چطور می توانید یاد بگیرید که به زندگی خود ادامه دهید؟ چطور می توانید به این وضعیت تجرد خود بعنوان فرصتی استثنایی و عالی نگاه کنید نه مجازات؟ چطور می توانید حس دوست داشته نشدن و ناخواسته بودن و اینکه سرنوشت تعیین کرده که تا پایان عمر تنها بمانید و با بدبختی زندگی کنید را از ذهنتان بیرون کنید؟

اولین قدم به سمت آینده ای روشن و مثبت این است که قبول کنید شریک زندگیتان رفته است و دیگر برنمی گردد.

این یعنی با غم و اندوهتان روبه رو شوید و به خودتان اجازه دهید برای غم از دست دادن او و همه امیدها و آرزوهایتان تا می توانید گریه کنید. البته این واقعاً شرایطی دردآور است.

مهمترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که این نیز می گذرد. می دانم شاید در آن لحظه اینطور به نظر نرسد اما تا بوده همین بوده باور کنید(تا باد چنین بادا).

فرایند بهبودی

۱-تهیه لیست از جنبه های منفی او.

لیستی از همه چیزهایی که به شریک زندگی گذشته تان مربوط می شود که دوست نداشته اید تهیه کنید. می تواند از چیزهای خیلی کوچک شروع شود اما کم کم که پیش بروید به چیزهای مهمتر هم می رسید.

یادتان می آید که چطور همیشه یکسری جوک تکراری تعریف می کرد؟  یا در محل کار مدام جلو بقیه ضایعتان می کرد؟  یا اینکه هیچوقت به سرگرمی ها و علایقتان توجه نشان نمی داد؟و…

همه آنها را روی کاغذ بیاورید و با خواندن دوباره آن خواهید فهمید رابطه ای که از دست دادید چندان هم برایتان خوب نبوده است. مطمئنا او در دوره دوستی یا زندگی مشترک خیلی شما را ازار داده است. به قول شاعر(عماد خراسانی):

دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم         از چه با دشمن جانم شده ام دوست ندانم

۲-ناامید نباشید

بعد از تمام شدن یک رابطه، فکر می کنیم که هیچوقت دیگر کسی دوستمان نخواهد داشت. درست است که این حقیقت ندارد اما در آن لحظه احساسمان همین خواهد بود.

واقعیت این است که احتمال خیلی زیادی وجود دارد که دوباره دوست داشته شوید. اما نه توسط همان شریک زندگی سابقتان. دیگر آن چیزهایی که در آن رابطه داشتید را به دست نخواهید آورد اما می توانید همان احساس خاص و مهم را با کس دیگری هم داشته باشید.

بنابراین، یک حس تازه لزوماً آن تجربه ای که با شریک زندگی قبلی داشتید را تکرار نخواهد کرد اما متوجه خواهید شد که یک عشق تازه به اندازه همان تجربه قبلی شیرین خواهد بود یا حتی از آن هم شیرین تر.

۳-از خودتان تمجید کنید.

باید به خودتان در آینه نگاه کنید و روی بهترین ویژگی ها و خصوصیاتتان متمرکز شوید و برای داشتن آن ویژگی ها به خودتان تبریک بگویید.

کار مفید دیگر این است که لیستی از ۵۰ چیزی که درمورد خودتان دوست دارید بنویسید. اینکار ممکن است که وقت بگیرد اما فواید زیادی برایتان خواهد داشت.

وقتی کسی ما را طرد می کند سعی می کنیم همه تقصیرها را به گردن خود بیندازیم. از نظر ذهنی خودمان برای اینکه چرا باهوش تر یا جذاب تر نیستیم خودمان را سرزنش می کنیم. باید دست از این تفکر مخرب بردارید و اجازه بدهید که خوبی های خودتان را ببینید. پس زمان هایی را یاد بیاورید که به کسی کمک کردید یا با غریبه ای مهربان بودید.

اینکه یاد بگیرید ارزش های خود را قبول کنید و برای مهربانی، زیبایی و استعدادهای خود ارزش قائل باشید خیلی کمکتان می کند.

۴-با شرایط جدید کنار بیائید.

متاسفانه وقتی یکدفعه مجرد می شوید، اکثر دوستانی که شما و طرفتان را می شناختند معمولاً زوج هستند. خیلی از این دوستان الان مثل یک طاعون از شما دوری خواهند کرد چون فکر می کنند اگر دور و بر آنها باشید روابط خود آنها هم به خطر می افتد.

اما حتی اگر دوستان قدیمی باشند که هنوز کنارتان هستن باز هم نیاز دارید که گروهی از دوستان جدید را هم مرد هم زن برای خود پیدا کنید. دوستانی که شریک زندگی قبلی شما را نشناسند.

۵-از رابطه جنسی با او در صورت برگشت اجتناب کنید.

گاهی اوقات وقتی چندین ماه است که جدا شده اید، شریک زندگی سابقتان ناگهان تصمیم می گیرد و متوجه می شود که مرغ همسایه به هیچ وجه غاز نیست. یا شاید هم حس کند که شما دارید به زندگیتان نظم و ترتیب دوباره می بخشید و این باعث حسادت او شوید. به خاطر همین ممکن است فیلش یاد هندوستان کند و بدش نیاید که بعد از این مدت دوباره رابطه جنسی با شما داشته باشد.

مشکل اینجاست که رابطه جنسی و نزدیکی باعث می شود که موقتاً تصور کنید که دوستتان دارد و اینبار حسرت و اندوه بیشتری برایتان به جای بگذارد. پس به هیچ وجه چنین کاری نکنید، تا زمانی که به نقطه ای برسید که بتوانید تصمیم بگیرید که می توانید او را ببخشید یا نه؟ پس تا آن موقع چنین کاری نکنید.

درمان (مشاوره با یک روانشناس دارای تجربه در این امور)

در پایان همانگونه که در مقدمه گفتم در این مواقع شاید نتوانید با این استرس یا فشار روانی کنار بیائید و لازم است با یک روانشناس خوب و باتجربه در این کار ،چند جلسه مشاوره و روان درمانی داشته باشید.چون اکثر افراد در این مواقع تصمیمات غیر منطقی می گیرند و از چاله توی چاه می افتند.

                                                    دکتر دارابی – روانشناس و استاد دانشگاه.

                                                           ====================

برچسبها:درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،چگونه با شکست عشقی کنار بیاییم،مشاوره در شکست عشقی،مشاوره در خصوص شکست عاطفی،شکست عاطفی،شکست در رابطه عشقی عاطفی ،مشاور خوب در زمینه شکست عشقی،بهترین روانشناس برای درمان شکست عشقی،درمان شکست عشقی،مشاوره شکستهای عشقی،

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.