خرداد ۰۳۱۳۹۷
 

 

 
این سوال همیشه مطرح بوده و هست که ما چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم.آیا مراجعه به روانشناس امر ضروری است.علم روانشناسی بسیار گسترده و وسیع است و علم روانشناسی در زمانی کوتاه یعنی یک قرن و اندی که از پیداش آن میگذرد به رشته های زیادی تقسیم شده است.امروزه روانشناسی به رشته های زیادی تقسیم شده است مثل روانشناسی بالینی،روانشناسی تجربی،روانشناسی اجتماعی،روانشناسی تربیتی،روانشناسی تحولی،روانشناسی مدیریت و … .بنابر این با توجه به نوع مشکل باید به روانشناس خاصی که در رشته خاصی تبحر و تجربه دارد مراجعه کرد.اگر مشکل شما رفتارهای کودکتان هست باید به روانشناس کودک مراجعه کنید،اگر مشکل شما افسردگی و مشکلات دیگر روانی است باید به یک روانشناس بالینی یا درمانی مراجعه کنید.
   ولی هدف این مقاله این است که چه زمانی باید به یک روانشناس درمانی یا بالینی مراجعه کرد؟مراجعه به روانشناس هزاران دلیل و نشانه دارد که در اینجا نمونه هایی از آن ارائه میشود.اگر مشکلات شما موارد زیر است باید به روانشناس درمانی یا رواندرمانگر مراجعه کنید:

 
۱-اگر احساس غم و اندوه میکنید و مدتهای زیادی از این مشکل میگذرد و حل نشده باقی مانده است.دست و دلتان به کار نمیرود و بی انگیزه هستید و چیزی شما را خوشحال نمیکند(افسردگی).
 
۲-اگر احساس میکنید دلشوره دارید و همواره بی دلیل نگران هستید و توجهتان بیشتر معطوف به آینده هست و نگران آینده هستید،زود از کوره به در میروید و عصبانی میشوید(اضطراب).
 
۳-اگر رفتارهای تکراری و افکار تکراری دارید که ناراحتتان میکند(وسواس).
 
۴-اگر از چیزهایی میترسید که در عرف جامعه ترسناک نیست مثل ترس از پرنده و گربه و مانند آن و یا از مکانهای باز و بسته میترسید(فوبیا).
 
۵-اگر ناگهان دچار حمله های جسمانی میشوید و احساس مرگ قریب الوقوع میکنید و شدیدا وحشتزده شده و اضطراب شدیدی را تجربه میکنید(پانیک).
 
۶-اگر خودتان را نسبت به دیگران پایین تر احساس میکنید و احساس خودکم بینی دارید(عزت نفس پایین).
 
۶-اگر در برخورد با مشکلات و چالشهای زندگی احساس میکنید از پس آن بر نمی آیید و این احساس در اکثر فعالیتها وجود دارد و به مدت طولانی ادامه دارد و با گذشت زمان بدتر میشود(ضعف اعتماد به نفس).
 
۷-اگر در رابطه با همسر خود یا نامزد خود مشکلاتی دارید که نتوانسته اید آنها را حل کنید(مشکلات زوجی).
 
۸-اگر مشکلات شخصیتی مثل بدبینی زیاد،خودخواهی و خودشیفتگی،گوشه گیری از جمع،بی ثباتی در رفتارتان و تمایل به جلب توجه زیادی دارید(اختلالات شخصیت).
۹-زمانی که صاحب فرزند میشویم و برای یادگرفتن و مشاوره در خصوص تربیت و رفتار فرزند خودمان نیاز به آگاهی بیشتری داریم.
 
۱۰-زمانی که قصد ازدواج داریم و  لازم است برای آگاهی از معیارهای ازدواج و تصمیم درست در خصوص انتخاب همسر آینده و آگاهی از سلامت روانی و شخصیتی خود به روانشناس خوب و با تجربه مراجعه کنیم.
و …  .
 
این موارد نمونه های اصلی از دلیل مراجعه به یک روانشناس درمانی است.البته موارد مراجعه به روانشناس بسیار وسیع و گسترده است که موارد فوق نمونه هایی از دلایل مراجعه به روانشناس است.
 
دکتر دارابی(روانشناس بالینی و استاد دانشگاه).
 
 
===========================
 
کلمات کلیدی =مراجعه به روانشناس،چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟.بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس چه زمانی هست؟به چه دلیل باید باید به روانشناس مراجعه کرد؟چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس.مراجعه به روانشناس،چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟.بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس چه زمانی هست؟به چه دلیل باید باید به روانشناس مراجعه کرد؟چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس.مراجعه به روانشناس،چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟.بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس چه زمانی هست؟به چه دلیل باید باید به روانشناس مراجعه کرد؟چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس.مراجعه به روانشناس،چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟.بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس چه زمانی هست؟به چه دلیل باید باید به روانشناس مراجعه کرد؟چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس.مراجعه به روانشناس،چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟.بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس چه زمانی هست؟به چه دلیل باید باید به روانشناس مراجعه کرد؟چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس.

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.