بهمن ۰۶۱۴۰۲
 

درمان افسردگی با دستگاه تی دی سی اس(tdcs)

دکتر جعفر دارابی

(متخصص روانشناسی،هیپنوتراپیست و نوروتراپیست)

 بیماری افسردگی جزو شایعترین بیماریهای روانی بعد از اضطراب است.افسردگی یعنی احساس غمگینی،فقدان انگیزه،دلمردگی و نا امیدی.در افسردگی شما احساس بی فایده بودن و احساس خود کم بینی میکنید.در حالتهای شدید افکار خودکشی و خود آسیب رسانی هم در بیمار گزارش میشود.

 درمان افسردگی با تی دی سی اس

  همانگونه که در مقاله قبلی در خصوص افسردگی بیان داشته ام،افسردگی دلایل و علتهای زیادی دارد که از جمله آن زمینه های ارث و ژنتیک هست.اگر علت ارثی در افسردگی وجود داشته باشد،درمان دارویی نقش مهمی خواهد داشت.متاسفانه عامل ارث گاها ایجاد مقاومت در درمان ایجاد میکند.افسردگی مقاوم به دارو راهی جز روشهای الکتریکی مغز باقی نمیگذارد.آر تی ام اس(rtms)،تی دی سی اس(tdcs) و ای سی تی(ect)  از جمله روشهای درمان برقی یا الکتریکی مغز است.

 درمان تی دی سی اس(t.d.c.s) با استفاده از اکترود برقی ضعیف در بخشهای خاصی از مغز که قبلا با کیو ای جی(qeg) یا دستگاه نوروفیدبک شناسایی میشود،در تغییر امواج مغزی از نوع آلفا و تتا نقش مهمی دارد.

 دستگاه تی دی سی اس چیست؟

دستگاه تحریک الکتریکی مغز با جریان برق یکی از روش های درمان اختلالات اعصاب و روان و  حتی اختلالات مغز و اعصاب است.

در این روش درمانی جریان برق بسیار ضعیف به بخش های خاصی از سر شما وارد می شود. این یک درمان غیر تهاجمی و غیر جراحی است که عوارض جانبی خاصی برای بیمار ایجاد نمی کند. جریان وارد شده در این روش از یک تا سه میلی‌آمپر بوده و یک روش کاملا بدون درد است. این جریان به اصلاح عملکرد نورون ها کمک خواهد کرد. اصلاح عملکرد نورون های مغز که وظیفه اصلی ارسال پیام های عصبی را به عهده دارند، موجب می شود بسیاری از اختلالات و ناهماهنگی های بدن کنترل شود.

 بیمار در شرایط آرامی قرار میگیرد و دو اکترود مثبت و منفی با اهداف خاص در سر قرار میگیرد و اکترودها با شدت خاص که توسط متخصص تعیین میشود ، به سر بیمار  وارد میشود.در جلسات اول شدت الکترود ضعیفتر است و به تدریج در جلسات بعدی بیشتر خواهد شد.

نتیجه تحقیقات انجام شده در خصوص اثرمندی tdcs در درمان افسردگی

پژوهشهای انجام شده در خصوص درمان با تی دی سی اس در درمان افسردگی امیدوار کننده بوده است.یک مت آنالیز در این خصوص که در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد که تی دی سی اس در درمان افسردگی با گروه کنترل تاثیر معناداری داشته است.

قشر جلوی مغز (قسمت جلویی مغز واقع در پشت پیشانی) در برنامه ریزی، تصمیم گیری و تنظیم هیجانات نقش دارد. با این حال، در بیماران مبتلا به افسردگی، فناوری تصویربرداری از مغز، اغلب فعالیت امواج مغزی کندتر از حد طبیعی را در این ناحیه نشان می‌دهد. این بدان معناست که در افسردگی، فعالیت آهسته در قشر جلوی مغز می‌تواند باعث احساس تنبلی، بی انگیزگی و غم کمک شود.

بیشتر پروتکل‌های تحریک جمجمه‌ای برای افسردگی شامل قرار دادن یک الکترود بر روی قشر جلوی مغز چپ برای تحریک یا تقویت فعالیت در این ناحیه است. این نوع درمان مانند ورزش برای مغز شما عمل می‌کند و ممکن است مزایای گسترده‌ای مانند افزایش جریان خون و کاهش التهاب را داشته باشد.

دکتر جعفر دارابی(متخصص رواندرمانی و نوروتراپیست)

کلمات کلیدی:تی دی سی اس،tdcs برای درمان افسردگی در غرب تهران،متخصص روانشناس و تی دی سی اس،tdcs برای درمان افسردگی در تهران،درمان افسردگی با تی دی سی اس در غرب تهران،درمان با تی دی سی اس برای افسردگی در منطقه پنج تهران،درمان tdcs برای افسردگی و بیش فعالی در غرب تهران.تی دی سی اس،tdcs برای درمان افسردگی در غرب تهران،متخصص روانشناس و تی دی سی اس،tdcs برای درمان افسردگی در تهران،درمان افسردگی با تی دی سی اس در غرب تهران،درمان با تی دی سی اس برای افسردگی در منطقه پنج تهران،درمان tdcs برای افسردگی و بیش فعالی در غرب تهران.تی دی سی اس،tdcs برای درمان افسردگی در غرب تهران،متخصص روانشناس و تی دی سی اس،tdcs برا

 دیدگاه خود را نویسید

(لازم)

(به صورت محرمانه باقی می ماند)

*